Με τη συμμετοχή όλων των μεγάλων λιμανιών της Ευρώπης και εκπροσώπων φορέων της λιμενικής βιομηχανίας, πραγματοποιήθηκαν οι διήμερες εργασίες του Συνεδρίου του Οργανισμού Λιμένων Ευρώπης (ESPO) (21-22 Μαΐου).
Στην πρωινή εναρκτήρια συνεδρίαση απηύθυναν χαιρετισμούς ο Πρόεδρος της ESPO κ. Santiago Garcia-Mila, η Γεν. Γραμματέας της ESPO κ. Isabelle Ryckbost, ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Ι. Μώραλης, ο Πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος και του ΟΛΠ Α.Ε. κ. Γιώργος Ανωμερίτης, ενώ εκ μέρους του ΥNA παρέστη o Γενικός Γραμματέας Λιμένων κ. Αθ. Χριστόπουλος και ο Πρόεδρος της ΡΑΛ κ. Κ. Μουτζούρης.
Τη δεύτερη μέρα αναμένεται να μιλήσουν ο Αν. Υπουργός Ναυτιλίας κ. Θ. Δρίτσας, ο Γεν. Δ/ντης της DG Move κ. Φώτης Καραμίτσος, ο Δ/ντής της Δ/νσης Λιμένων της DG Move κ. Δημήτρης Θεολογίτης, οι Ευρωβουλευτές Knut Fleckenstein, Eλ. Βόζενμπεργκ, Έυα Καϊλή και Μιλτιάδης Κύρκος, και οι εκπρόσωποι των λιμένων Βρέμης, Δουβλίνου, Μπρίντιζι, Βρετανίας, Δανίας, Αλγκεσίρας, Λισαβώνας και Λιβόρνο, Ρότερνταμ, Μασσαλίας, Βαρκελώνης, Αλγκεσίρας, Αμβούργου, Βαλτικής, Κωνστάντζας, Γκντάνσκ, Μίλφορντ και Αλγκάρβε.
Το μεσημέρι της δεύτερης μέρας (Παρασκευή) οι Σύνεδροι θα επισκεφθούν το λιμάνι του Πειραιά και τον ΟΛΠ Α.Ε. ενώ την τρίτη μέρα (Σάββατο) θα επισκεφθούν τον Πόρο και την Ύδρα, όπου θα τους υποδεχθούν οι τοπικές αρχές.
Συνοπτικά σημεία της ομιλίας
του κ. Γιώργου Ανωμερίτη
στο 12o Συνέδριο της ESPO
ΑΘΗΝΑ
21 Μαΐου 2015
Σας καλωσορίζω στο 12ο Συνέδριο των Ευρωπαϊκών Λιμένων, το οποίο διοργανώνεται από την ESPO και τον ΟΛΠ για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Το λιμάνι του Πειραιά με ιστορία 2.500 ετών, είναι ένα λιμάνι πολλαπλών δραστηριοτήτων. Είναι ταυτόχρονα λιμάνι Ακτοπλοΐας, Κρουαζιέρας, Car-Terminal, Εμπορευματοκιβωτίων, ναυπηγοεπισκευής και μεταφοράς Ενέργειας. Είναι ταυτισμένο με την ιστορία της Αθήνας και του Πειραιά. Στον θαλάσσιό του χώρο διεξήχθη μία από τις σημαντικότερες ναυμαχίες του κόσμου, η Ναυμαχία της Σαλαμίνας, στην οποία οι Έλληνες νίκησαν το στόλο των Περσών, εμποδίζοντας έτσι την επέκτασή τους προς την Ευρώπη. Μετά από τη Ναυμαχία αυτή, ιδρύθηκε από τον ηγέτη των Αθηναίων Περικλή για πρώτη φορά στον κόσμο το Πολίτευμα της Δημοκρατίας, το οποίο έστω και με στρεβλώσεις εφαρμόζεται ως σύστημα μέχρι σήμερα.
Από τα αρχαία εκείνα χρόνια μέχρι σήμερα ο Πειραιάς και το λιμάνι του υπήρξαν κέντρο Εμπορίου και Πολυπολιτισμού.
Για όλους εμάς Λιμάνια σημαίνουν Ανάπτυξη και ανάπτυξη σημαίνει, Μεταφορές, Εμπόριο, Παραγωγή Προϊόντων και Υπηρεσιών, σημαίνει Ενέργεια. Η επιλογή του φετινού θέματος από την ESPO είναι και πρωτότυπη και σημαντική για τον προβληματισμό του μέλλοντος των λιμανιών μας.
Όλες όμως οι οικονομικές μας αναζητήσεις για τα λιμάνια πρέπει να έχουν στενή σχέση με τους πολίτες και τις Πόλεις μέσα στις οποίες λειτουργούμε και αναπτυσσόμαστε. Ας μην ξεχνάμε ότι όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια βρίσκονται στο κέντρο ή τις παρυφές μεγάλων Πόλεων, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τη ζωή των Περιφερειών μας, τους κοινωνικούς τους θεσμούς, τη ζωή των κατοίκων τους, την απασχόληση και το βιώσιμο περιβάλλον, το οποίο καθημερινά πρέπει να προστατεύουμε, παράλληλα με τους κανόνες ανταγωνισμού, παραγωγικότητας και διαφάνειας.
Η ενέργεια και τα λιμάνια αποτελούν βασικές παραμέτρους Μεγέθυνσης (Growth). Εμείς όμως στην Ευρώπη επιζητούμε η μεταφορά Ενέργειας μέσα από τα λιμάνια να δημιουργεί και συνθήκες ευρύτερης Ανάπτυξης (Development). Δηλαδή μία οικονομική διαδικασία, με προστασία του Περιβάλλοντος, με δίκαιη κατανομή των πόρων στην κοινωνία των πόλεων που μας περιβάλλουν, με δημιουργία πλούτου για όλους και όχι μόνο για τους επενδυτές μίας εικονικής χρηματιστηριακής οικονομίας, μίας οικονομίας των ολίγων.
Η αλήθεια είναι ότι στην Ε.Ε. εισάγουμε πάνω από το μισό της συνολικής ενέργειας που καταναλώνουμε. Είτε είναι αργό πετρέλαιο, είτε είναι φυσικό αέριο. Το μεγαλύτερο μέρος δε των εισαγωγών αυτών διακινείται μέσω των λιμανιών. Παλαιότερα, λόγω και της διακίνησης άνθρακα η συμμετοχή αυτή ήταν ακόμη πιο υψηλή. Πολλά έχουν μεταβληθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Και θα μεταβληθούν ακόμα περισσότερο λόγω χρήσης του LNG, στροφής σε παραγωγή Ήπιων Μορφών Ενέργειας, πολιτικών απαλλαγής από εκπομπές άνθρακα κ.α. Δυστυχώς όμως οι ηγέτιδες δυνάμεις του οικονομικού πλούτου ελάχιστα ενδιαφέρονται για το παγκόσμιο περιβάλλον. Γι’ αυτό, όπως παλαιότερα, αγωνιστήκαμε για τον έλεγχο των πυρηνικών όπλων μέσα από τα κινήματα Ειρήνης, έτσι και σήμερα πρέπει να πρωταγωνιστήσουμε για τον περιβαλλοντικό έλεγχο σε θέματα διακίνησης προϊόντων ενέργειας μέσω των λιμανιών μας. Ας μην ξεχνάμε ότι οι μεγαλύτερες περιβαλλοντικές καταστροφές στη θάλασσα προήλθαν από πετρελαιοφόρα πλοία. Γι’ αυτό και στην Ε.Ε. διαθέτουμε υψηλής ευθύνης Κοινοτικούς Κανονισμούς για την προστασία του περιβάλλοντος, που πρέπει αυστηρά να εφαρμόζουμε.
Σίγουρα οι διακεκριμένοι ομιλητές του Συνεδρίου μας θα συνεισφέρουν με τις σκέψεις και τις προτάσεις τους πολλά στη λειτουργία της λιμενικής βιομηχανίας, την οποία υπηρετούμε σε σχέση με τις δραστηριότητες μας στον χώρο της ενέργειας. Μιας βιομηχανίας η οποία θα πρέπει πάντα να βρίσκεται κάτω από δημόσιο και αυτοδιοικητικό έλεγχο, με ιδιωτική επιχειρηματική συμμετοχή και ανταγωνιστική λειτουργία στη διαχείρισή της. Ας μην ξεχνάμε ότι ακρογωνιαίος λίθος των Ευρωπαϊκών πολιτικών είναι ο Ανταγωνισμός και όχι τα μονοπώλια.
Κλείνοντας την ομιλία μου, θα ήθελα να θυμηθώ ότι ως Πρόεδρος του Συμβουλίου Υπουργών Ναυτιλίας της Ε.Ε. στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών του 2003 είχα τονίσει μεταξύ άλλων ότι “εάν η Πρώτη Αμαρτία έδιωξε τον Άνθρωπο από τον Παράδεισο, η σημερινή Αμαρτία που διαπράττουμε εναντίον του οικοσυστήματος μας διώχνει από τον Πλανήτη”. Σήμερα ο ανεξάντλητος πλούτος της θάλασσας ληστεύεται και αποψιλώνεται.
Γι’ αυτό με τις αποφάσεις μας πρέπει από τη μία μεριά να μην αναστείλουνε τη Μεγέθυνσή μας, αλλά από την άλλη κάθε απόφασή μας, ειδικά στα θέματα μεταφοράς Ενέργειας να μην παραβιάζει τις Αρχές και τους Κανόνες της Ε.Ε. για το Περιβάλλον.
Όπως γράψαμε και στη “Διακήρυξη της Πάτμου” το 2003 “η Ε.Ε. διακηρύσσει την προσήλωσή της στο στόχο της αειφόρου ανάπτυξης στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών”.