Home Αστικες συγκοινωνίες Θετικός ο Οικονομικός Απολογισμός του 2014 για τον ΟΑΣΑ

Θετικός ο Οικονομικός Απολογισμός του 2014 για τον ΟΑΣΑ

OASA_SigkinoniesΤο 2014 ήταν μια χρονιά με θετικά οικονομικά αποτελέσματα για τον Όμιλο ΟΑΣΑ. Για το 12μηνο του 2014 σε σχέση με τον προϋπολογισμό, παρατηρείται αύξηση των εσόδων (παρά τη μείωση των τιμών) κατά € 9,5 εκατ. και μείωση των εξόδων λειτουργίας κατά € 1,5 εκατ. Σε επίπεδο έτους, σε σχέση με το 2013, παρατηρείται αύξηση των εσόδων € 14,6 εκατ. (+5,7% το 2014 έναντι του 2013) και οριακή αύξηση των εξόδων € 0,9 εκατ. (για τη στήριξη του συγκοινωνιακού έργου). Τα στοιχεία αυτά εκλαμβάνονται ως ιδιαίτερα θετικά δεδομένης και της μείωσης της κρατικής επιδότησης του Ομίλου κατά € 58 εκατ..

Επιπλέον, η νέα τιμολογιακή πολιτική που τέθηκε σε εφαρμογή το Σεπτέμβριο του 2014 εξελίσσεται με επιτυχία. Παρά τις μειώσεις στις τιμές, τα έσοδα του Ομίλου από μηνιαίες πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών, το τετράμηνο Σεπτ.-Δεκ. 2014, παρουσίασαν μείωση μόλις 128.559 ευρώ σε συνολικές πωλήσεις 81 εκατ. ευρώ, δηλαδή -0,16% (Σεπτ.-Δεκ. 2014 έναντι Σεπτ.-Δεκ. 2013). Αυτό οφείλεται εν μέρει στην αύξηση της χρήσης των Μέσων καθώς για πρώτη φορά μετά από 5 έτη συνεχούς πτώσης, το 2014 σημειώθηκε αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 1,4% φθάνοντας τις 651,1 εκατ. επιβιβάσεις.

Οι επιβάτες, ειδικότερα οι φοιτητές και οι νέοι (κύριο επιβατικό κοινό των Μέσων), αγκάλιασαν τη νέα πολιτική υιοθετώντας την μηνιαία κάρτα κάτι που αποτελεί και έμμεσο θετικό μέτρο κατά της εισιτηριοδιαφυγής. Χαρακτηριστικό είναι το στοιχείο ότι οι χρήστες των καρτών απεριορίστων διαδρομών αυξήθηκαν κατά 20,8% (Σεπ.-Δεκ. 2014 έναντι Σεπ.-Δεκ. 2013). Οι κάρτες συνεισφέρουν πλέον το 40,7% των εσόδων από κόμιστρα, σε σχέση με 29,8% που ήταν το 2013, οπότε ο Όμιλος διεύρυνε την πίστη της επιβατικής του βάσης (passenger loyalty). Συνολικά η τάση στα δεδομένα για τις πωλήσεις της μηνιαίας κάρτας (έχοντας αφαιρέσει τις εποχικές διακυμάνσεις) είναι αυξητική.

Κοιτώντας το πώς άνοιξε οικονομικά το 2015 για τον ΟΑΣΑ (Ιανουάριος 2014 έναντι Ιανουαρίου 2015) παρατηρείται μείωση των εσόδων από πωλήσεις, της τάξης του    -9,44% (για την ΟΣΥ -14,78% και για την ΣΤΑΣΥ -6,83%). Ωστόσο ο Ιανουάριος δεν μπορεί να αξιολογηθεί ως ενδεικτικός μήνας καθώς μια σειρά από δείκτες ενδέχεται να επηρέασαν τη χρήση των Μέσων (ενδεικτικά: πτώση κατανάλωσης εν μέσω προεκλογικής περιόδου, εξαιρετικά χαμηλή τιμή βενζίνης). Αξίζει να σημειωθεί ότι τους προεκλογικούς μήνες των τελευταίων εκλογικών αναμετρήσεων παρατηρείται σημαντική μείωση εσόδων από τις πωλήσεις. Τον Μάιο του 2012 είχε σημειωθεί πτώση των εσόδων -15,01% και τον Ιούνιο 2012 η πτώση ήταν -14,32%.

Για το 2015, ο Όμιλος σχεδιάζει νέα στοχευμένα προϊόντα ώστε να καλυφθούν ακόμα πιο αποτελεσματικά οι ανάγκες του επιβατικού κοινού. Με δεδομένο ότι έχει ξεκινήσει η υλοποίηση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που ολοκληρώνεται έως το τέλος του 2016 αντικαθιστώντας πλήρως τα χάρτινα εισιτήρια και τις κάρτες απεριόριστων διαδρομών, ο Όμιλος θα είναι πλέον σε θέση να διαμορφώσει νέα προϊόντα, ανάλογα με τη χρήση των Μέσων και τις εξειδικευμένες ανάγκες κάθε επιβάτη.

Αναλυτικά τα οικονομικά στοιχεία Ομίλου ΟΑΣΑ

   

σε εκατ. ευρώ

Φεβ. 2015

Όμιλος ΟΑΣΑ

2011

2012

2013

2014 (Προσωρινά)

Έσοδα από συγκοινωνιακό έργο

          295,49  

           275,64  

          258,52  

            273,16  

Λειτουργικές δαπάνες

          534,16  

           459,86  

          371,55  

            372,49  

 Ζημίες προ επιδότησης   

–        238,67  

–         184,22  

–        113,03  

–             99,33  

Κρατική επιδότηση

          159,66  

           197,67  

          158,00  

            100,29  

Λειτουργικά κέρδη/ ζημίες

–           79,01  

             13,45  

            44,97  

                 0,96