Αρχική Αεροπορικά Νέα Τα δύσκολα έρχονται για τη Cyprus Airways

Τα δύσκολα έρχονται για τη Cyprus Airways

cyprus_airways_fotoΌπως όλα δείχνουν, οδηγείται σε ναυάγιο, η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των Κυπριακών Αερογραμμών, ενώ ο Υπουργός Συγκοινωνιών κ. Μάριος Δημητριάδης δήλωσε σήμερα ότι η Κυβέρνηση δεν πρόκειται να βάλει χρήματα στις Κυπριακές Αερογραμμές, με κίνδυνο να κριθεί αυτό ως παράνομη κρατική ενίσχυση.

Σε ερώτηση τι θα γίνει αν δεν υπάρξει στρατηγικός επενδυτής, ο Υπουργός Συγκοινωνιών, απάντησε, ότι «όσον αφορά τον κίνδυνο να κλείσει η εταιρεία από την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπάρχει».
Πρόσθεσε ότι το θέμα το χειρίζεται ο Υπουργός Οικονομικών, ο οποίος, όπως είπε, έκανε πάρα πολλές προσπάθειες, ενώ επισκέφτηκε τη νέα Επίτροπο Ανταγωνισμού τρεις ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της.

Γενικότερα, είπε ότι ετοιμάζεται από το ΔΣ των ΚΑ σχέδιο για να μπορέσει η εταιρεία να καταστεί βιώσιμη, ενώ παρέπεμψε για λεπτομέρειες του σχεδίου στο ΔΣ.

Ενώ την ίδια στιγμή, η εταιρεία έχει μπει στο «μικροσκόπιο» της Ε.Ε. για παράνομες κρατικές ενισχύσεις αλλά και για το σχέδιο αναδιάρθρωσης. Αν η γνωμοδότηση είναι αρνητική, τότε η εταιρεία θα πρέπει να επιστρέψει περίπου 80 εκατ. ευρώ στο κράτος, κάτι που θα την οδηγήσει άμεσα σε παύση λειτουργίας.

Σύμφωνα με τελευταία ενημέρωση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να δώσει στην κυπριακή κυβέρνηση θετική απάντηση τόσο για το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Κυπριακών Αερογραμμών, όσο και για τις κρατικές ενισχύσεις που δόθηκαν στην εταιρεία θέτει:
μείωση του προσωπικού κατά 320 άτομα και ταυτόχρονη μείωση των ωφελημάτων
την ολοκλήρωση του σχεδίου αναδιάρθρωσης και την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή.

Οι δύο ενδιαφερόμενοι, Aegean Airlines και Ryanair, σύμφωνα με πληροφορίες, δείχνουν ενδιαφέρον μόνο για το λογότυπο και τις διακρατικές συμφωνίες της κυπριακής εταιρείας, κάτι που σύμφωνα με στελέχη της κυπριακής κυβέρνησης αποκλείει οποιαδήποτε συμφωνία.

Ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου Χ. Γεωργιάδης ξεκαθάρισε ότι ακόμα και στην περίπτωση που η Επιτροπή Ανταγωνισμού δώσει το «πράσινο φως» για την υλοποίηση του σχεδίου αναδιάρθρωσης, θα πρέπει να γίνουν και νέες περικοπές στον αριθμό του προσωπικού αλλά και των προνομίων των εργαζομένων.

Κρατικές ενισχύσεις

Το ύψος της κρατικής στήριξης της οποίας έτυχαν οι Κυπριακές Αερογραμμές είναι τεράστιο. Συγκεκριμένα, από το 2007 μέχρι σήμερα, δόθηκε ενίσχυση ύψους 130 εκατομμυρίων ευρώ. Σε περίπτωση που η Ε.Ε. απορρίψει το σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας, θα πρέπει να επιστραφούν στο κράτος πάνω από 80 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου η εταιρεία θα οδηγηθεί σε «λουκέτο».

Βιωσιμότητα

Η Επιτροπή έχει εκφράσει αμφιβολίες για το κατά πόσον το σχέδιο αναδιάρθρωσης είναι κατάλληλο για να εξασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της Cyprus Airways και να μπορέσει η αεροπορική εταιρεία να αντεπεξέλθει στις πιθανές προκλήσεις της αγοράς των αεροπορικών μεταφορών τα επόμενα χρόνια. Είναι επίσης αμφίβολο κατά πόσον η προτεινόμενη μείωση μεταφορικής ικανότητας μέσω ακύρωσης δρομολογίων αρκεί για την αντιστάθμιση των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού λόγω της κρατικής στήριξης.

Επίσης, η Επιτροπή διατυπώνει την ανησυχία της ότι η ίδια συμμετοχή της εταιρείας στο κόστος αναδιάρθρωσης μπορεί να είναι ανεπαρκής. Επιπλέον, σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε., η ενίσχυση αναδιάρθρωσης μπορεί να χορηγείται μόνο μία φορά σε διάστημα δέκα ετών, ώστε οι μη αποδοτικές εταιρείες να μην διατηρούνται τεχνητά στη ζωή με επαναλαμβανόμενες ενισχύσεις (αρχή της «εφάπαξ ενίσχυσης»).

Η Επιτροπή ενέκρινε ήδη το 2007 ενίσχυση αναδιάρθρωσης για την Cyprus Airways. Έκτοτε, η αεροπορική εταιρεία επωφελήθηκε από πρόσθετες κρατικές παρεμβάσεις, όπως η εισφορά κεφαλαίου το 2012 και το δάνειο διάσωσης ύψους 34,5 εκατ. ευρώ το 2013.

Τον Μάρτιο του 2013, η Επιτροπή κίνησε εις βάθος έρευνα για τα μέτρα αυτά και σχεδιαζόμενη κρατική αποζημίωση του πλεονάζοντος προσωπικού της εταιρείας. Όπως τονίζει, εξαίρεση στην αρχή της «εφάπαξ ενίσχυσης» μπορεί να χορηγηθεί σε εξαιρετικές και απρόβλεπτες περιστάσεις.

Η Επιτροπή θα εξετάσει κατά πόσον το σχέδιο αναδιάρθρωσης είναι κατάλληλο για να γίνει η Cyprus Airways βιώσιμη χωρίς συνέχιση της κρατικής στήριξης. Σημειώνεται ότι η Κύπρος κοινοποίησε στην Επιτροπή το πακέτο βοήθειας ύψους 102,9 εκατ. ευρώ για την αναδιάρθρωση του εθνικού της αερομεταφορέα τον Δεκέμβριο του 2013. Το σχέδιο αναδιάρθρωσης καλύπτει την περίοδο 2012-2017 και περιλαμβάνει εισφορά κεφαλαίου ύψους 31,3 εκατ. ευρώ που χορηγήθηκε το 2012, μετατροπή χρεών της εταιρείας σε ίδια κεφάλαια ύψους 63 εκατ. ευρώ και ποσό 8,6 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του ελλείμματος του Ταμείου Προνοίας της εταιρείας.

Σχέδιο αναδιάρθρωσης

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Κυπριακών Αερογραμμών, πέρα από τις μειώσεις προσωπικού και αεροπλάνων που έχουν ήδη γίνει, περιλαμβάνει και άλλες πρωτοβουλίες για τη μείωση του κόστους και την αύξηση των εσόδων της εταιρείας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο προβλέπει αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων ύψους 2%-3% ετησίως, από το 2015. Με βάση το απαισιόδοξο σενάριο, στο σχέδιο αναδιάρθρωσης προβλέπεται 1% μείωση των εσόδων το 2014 και μηδενική αύξηση μετά το 2015.

Ανταγωνισμός 

Το «κενό» που έχουν αφήσει οι Κυπριακές Αερογραμμές με τη μείωση του έργου τους έρχονται να καλύψουν άλλες αεροπορικές εταιρείες. Δεν είναι τυχαίο ότι έντεκα νέες αεροπορικές εταιρείες άρχισαν δρομολόγια από τα κυπριακά αεροδρόμια μέσα στο 2014. Την ίδια ώρα οι Κυπριακές Αερογραμμές μείωσαν 200.000 θέσεις επιπλέον και έχουν περιοριστεί σε μερίδιο αγοράς 10%. Μέσα στο 2014 αναμένεται να μεταφέρουν 700.000 – 750.000 επιβάτες.