Αρχική Αστικες συγκοινωνίες Ξανά στο τραπέζι η επέκταση του προαστιακού σε Λαύριο και Ραφήνα

Ξανά στο τραπέζι η επέκταση του προαστιακού σε Λαύριο και Ραφήνα

epektasi proastiakouH ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς (με ιδιαίτερη έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς) που προβλέπει το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας έχει στόχο να βγει η Αθήνα, από το σημερινό αδιέξοδο, του διαρκώς αυξανόμενου κυκλοφοριακού φόρτου. Αυτό το σχέδιο βάζει ξανά στα τραπέζι των σχεδιαζόμενων έργων το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο μεταξύ των άλλων περιλαμβάνει και τη σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι της Ραφήνας.

Όπως με το Μετρό έτσι και εδώ υπάρχουν έργα πρώτης και δεύτερης προτεραιότητας τα οποία φιλοδοξούν να υλοποιηθούν μέσα στα επόμενα 10 χρόνια.

Λαύριο, Ραφήνα είναι οι νέοι προορισμοί αλλά και μία έκπληξη για την Νότια Αθήνα και Νότια Αττική.
Για για την πορεία της γραμμής στη Ραφήνα, θα εξεταστούν δύο εναλλακτικές λύσεις. Για το Λαύριο, μέσα στο 2015 η προκύρηξη .

Ας δούμε αναλυτικά:

ΕΡΓΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ Α`ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ

Η πρώτη επέκταση που θα μπει σε εφαρμογή είναι από το σταθμό ΚΟΡΩΠΙ μέχρι το Λαύριο με 8 νέους σταθμούς και θα φτάνει μέχρι το λιμάνι του Λαυρίου. 

Η επιλογή από το υπουργείο Υποδομών έχει γίνει και προβλέπει την κατασκευή γραμμής με ηλεκτροκίνηση ελαφράς μορφής (τύπου τρόλεϊ), η οποία θα επιτρέπει ταχύτητες έως 120 χλμ. την ώρα και θα περιλαμβάνει και ισόπεδες διαβάσεις. Η συγκεκριμένη επιλογή φαίνεται ότι έγινε για λόγους μείωσης κόστους, το οποίο υπολογίζεται ότι θα ανέλθει περίπου στα 240 εκατομμύρια ευρώ, περιλαμβανομένου του κόστους των απαλλοτριώσεων. Στόχος είναι το έργο να προκηρυχθεί την επόμενη χρονιά και να παραδοθεί σε χρήση πριν το 2020. Ωστόσο εκφράζονται φόβοι ότι, αν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες, τότε δύσκολα αυτό θα γίνει πραγματικότητα.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς η συγκεκριμένη επέκταση θα εξυπηρετεί περίπου 300.000 επιβάτες καθημερινά, στους οποίους θα πρέπει να προστεθούν και όσοι θα χρησιμοποιήσουν το μέσο προκειμένου να προσεγγίσουν το Αεροδρόμιο από το λιμάνι του Λαυρίου αλλά και αντίστροφα.

Η καινούργια γραμμή θα έχει μέχρι την Κερατέα τη χάραξη του παλαιού τρένου της Λαυρεωτικής, που ήταν σε λειτουργία ως το 1962, και στη συνέχεια θα ακολουθεί νέα χάραξη. Προβλέπεται να διαθέτει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (στο Μαρκόπουλο και στο λιμάνι του Λαυρίου) και επτά στάσεις (Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου).

ΕΡΓΑ Β` ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ
Εδώ έχουμε το «ζουμί» για το μέλλον του Προαστιακού της Αθήνας. Πρώτη και σημαντικότερη είναι η νέα επέκταση από το σταθμό ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ μέχρι το λιμάνι της Ραφήνας που θα φέρει χιλιάδες νέους επιβάτες καθώς θα εξυπηρετεί αναπτυσσόμενες περιοχές όπως είναι το Ντράφι και το Πικέρμι.

Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε προ ημερών στο υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ, παρουσία του υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και των διοικήσεων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, αποφασίστηκε να προχωρήσει η μελετητική ωρίμανση του έργου, ώστε αυτό να είναι έτοιμο προκειμένου να ενταχθεί στην μεθεπόμενη προγραμματική περίοδο. Ρεαλιστικός στόχος που έχει τεθεί είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί το 2030.

Σύμφωνα με παλαιότερο σχεδιασμό ο προαστιακός προκειμένου να φτάσει στην Ραφήνα θα ξεκινά από τον σταθμό της Κάντζας και κατά μήκος της διαδρομής προβλέπεται η δημιουργία σταθμών σε Πικέρμι, Καλλιτεχνούπολη και Νέο Βουτζά. Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι θα εξεταστεί και μια εναλλακτική όδευση της γραμμής, η οποία θα ξεκινά από το τέρμα της σημερινής γραμμής στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα και θα κινείται προς την Ραφήνα.

Η επέκταση της γραμμής του προαστιακού σιδηρόδρομου προς την πόλη της Ραφήνας αναμένεται ότι θα τονώσει περαιτέρω την κίνηση του λιμανιού, το οποίο είναι το δεύτερο σε κίνηση μετά τον Πειραιά, Κατά κύριο λόγο από το συγκεκριμένο λιμάνι εξυπηρετείται η κίνηση προς Άνδρο, Τήνο, Μύκονο ενώ υπαρκτή, αλλά μικρότερη, είναι κίνηση προς τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων.

Τέλος ένα πολύ ενδιαφέρον πλάνο, του Ρυθμιστικού Σχεδίου, που έχει ενταχθεί ως έργο Προαστιακού παρότι δεν έχει καμία σχέση με το μέσο είναι η υλοποίηση της σύνδεσης του σταθμού Μετρό ΕΛΛΗΝΙΚΟ με τη Βάρη και το Αεροδρόμιο με «ταχύλεωφρειόδρομο BRT». 

Πρόκειται ουσιαστικά για αποκλειστικές λεωφορειογραμμές που δεν συναντούν εμπόδια και επιτρέπουν την ταχεία μεταφορά επιβατών από σταθμό σε σταθμό.

Εδώ πιθανόν να έχουμε ανατροπή των σχεδίων καθώς η ίδια γραμμή θα μπορούσε να γίνει με ανάπτυξη Προαστιακού Σιδηρόδρομου και πιθανόν για αυτό το λόγο να έχει μπει στα έργα Προαστιακού στο Νέο Ρυθμιστικό.