Το χαμηλό βαρομετρικό με τις ασυνήθιστες για την εποχή συνθήκες έπληξε και την διοργάνωση, αφού αποθάρρυνε κυρίως συμμετοχές από το κέντρο και ταλαιπώρησε τα σκάφη που κρόσαραν τον Κορινθιακό. Ορισμένα έφτασαν στην Πάτρα αργά τη νύχτα και κάποιο ακόμη, μόλις λίγες ώρες πριν την εκκίνηση. Ωστόσο κατέδειξαν τη σημασία που έχει η συμμετοχή στο Πανελλήνιο αφενός αλλά και πόσο μεγάλη είναι η προσφορά αυτών των ομάδων στη διοργάνωση.
Ο διοργανωτής όμιλος, Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Πατρών, προσπάθησε να είναι φιλόξενος, αντιμετωπίζοντας πολλές αναποδιές που δημιουργούσαν οι καιρικές συνθήκες και σε μεγάλο βαθμό το πέτυχε, ελλιμενίζοντας τα σκάφη και μεταφέροντας την καρδιά της διοργάνωσης στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης, το μόλο της Αγ. Νικολάου.
Οι αγώνες χαρακτηρίστηκαν από σημαντική για την εποχή και την οικονομική κατάσταση αντιπροσωπευτικότητα ομίλων και ενώ η κρίση και οι καιρικές συνθήκες περιόρισαν τις συμμετοχές σκαφών, στα σκάφη συναντούσε κανείς ιστιοπλόους από πολλούς ομίλους της επικράτειας. Η περιοχή του Ιονίου και της Δυτ. Ελλάδας εκπροσωπήθηκε με σκάφη από την Πάτρα (5), την Καλαμάτα (1), την Κέρκυρα (1), την Ζάκυνθο (1) και το Αίγιο (2) και η υπόλοιπη επικράτεια με ομάδες από το κέντρο, τη Θεσσαλονίκη, τη Χίο και τον Βόλο. Δικαιώθηκε έτσι η επιλογή της Ε.Α.Θ να «εξάγει» κατά καιρούς το Πανελλήνιο σε περιοχές όπου ο θεσμός έχει μικρή συμμετοχή. Η επιλογή αυτή μπορεί να κόστισε σε ορισμένες ομάδες κυρίως του κέντρου σε ταλαιπωρία αλλά στον αντίποδα προσέφερε πολλά στο μέλλον της ιστιοπλοΐας ανοικτής θαλάσσης στη χώρα μας. Το γεγονός ότι το Πανελλήνιο συγκεντρώνει την παρουσία πολλών έμπειρων και επωνύμων ιστιοπλόων και αντίστοιχων σκαφών προσφέρει πολλά στην ανάπτυξη της αγωνιστικής ιστιοπλοΐας τόσο σε επίπεδο πληρωμάτων αλλά και επιτροπών, ακόμη και φιλοσοφίας διοργάνωσης αγώνων.
Ένα θετικό της φετινής διοργάνωσης ήταν το επίπεδο των ομάδων και ο συναγωνισμός ο οποίος φάνηκε όταν την τελευταία ημέρα 5 ομάδες πάλευαν για τις 3 πρώτες θέσεις και κάθε κούρσα άλλαζε την τελική κατάταξη. Κυριολεκτικά ο νικητής αναδείχτηκε στην τελευταία ιστιοδρομία.
Τέλος, ο στίβος του Πατραϊκού, εκτός της μοναδικής αμφιθεατρικότητας που διαθέτει, απέδειξε ότι είναι πλούσιος τόσο σε διαδρομές όσο και τακτική σε ανέμους διαφορετικής κατεύθυνσης. Χαρακτηριστικά η διαδρομή των 37,5 μιλίων ήταν ορατή από 3 διαφορετικά αμφιθεατρικά σημεία κατά τα 2/3 της διαδρομής, προσφέροντας κερκίδα που τόσο έχει ανάγκη το άθλημα.
Ο ΑΓΩΝΑΣ
Την Κυριακή 1 Ιουνίου, στην εκκίνηση βρέθηκαν 17 σκάφη από 13 ομάδες ομίλων για το Πανελλήνιο ORC international και 15 σκάφη για το Κύπελλο Club 2014.
Συγκεκριμένα, το Απήδαλος Ναύς με την ομάδα του Ν.Ο.Θ., το Code Zero Vodafone με την ομάδα του Ι.Ο.Χίου, το Alsouma Allianz του ΠΟΙΑΘ, το Ventus του ΝΟΤΚ, το Αταλάντη XVI του Ν.Ο.Ε., το Fairytale της ομάδος του Ι.Ο.Βόλου, το Cruella de Ville του Ν.Ο.Μαρίνας Γουβιών Κερκύρας, το Declare του ΝΟΑΜ, το Blue Line Free Motion του ΝΑΣΚ «Αίολος» Καλαμάτας, το Phoinix του Ποσειδώνα Αιγίου, το Δελσπυάνα του ΙΝΟ Αιγίου και 5 σκάφη του Ι.Ο.Πατρών, Bidourik, Ανάλημμα, Iridini, Μιχάλης, Νηπενθές και Φοίβη.
Στο Κύπελλο Club αντίστοιχα, 13 σκάφη εκκίνησαν, 11 του Ι.Ο.Πατρών, 1 του Α.Ν.Ο.Ζακύνθου και 1 του Ν.Ο.Α.Μ..
Ο δυτικός άνεμος έδωσε την υπόσχεση για πολλά όρτσα πρίμα, αλλά οι συνεχείς αλλαγές και η αστοχία των υλικών (σημαδούρες), περιόρισαν τις κούρσες σε 2 για το Πανελλήνιο και 1 κούρσα για το κύπελλο Club. Την κανονιά πήρε το Αταλάντη και στις 2 ιστιοδρομίες, με την ομάδα του Ν.Ο.Θεσσαλονίκης να κερδίζει την 1η κούρσα, με 2η την ομάδα της Καλαμάτας και 3ο το Alsouma Allianz. Στην 2η κούρσα νικητής ήταν η ομάδα του Ι.Ο.Χίου, με 2ο το Αταλάντη και 3η την ομάδα της Καλαμάτας. Στα Club, 1ο το Filinta ακολουθούμενο από το Cher του Ι.Ο.Πατρών, με 3ο το Ex Animo από την Ζάκυνθο.
Τη Δευτέρα στο μεγάλο αγώνα των 37,5 μιλίων ο Δυτικός ασθενέστερος αλλά χωρίς παγίδες κράτησε σταθερά έως το απόγευμα, όπου μετά έκοψε ταλαιπωρώντας ορισμένα International αλλά κυρίως το στόλο των Club, με τελευταίο σκάφος να περνάει τη γραμμή τερματισμού στις 01.30 τη νύχτα. Το Αταλάντη πήρε πάλι την κανονιά αλλά ήταν η σειρά του Alsouma Allianz να πάρει την πρωτιά, με 2η την ομάδα του Ν.Ο.Θ. και 3η την ομάδα του Ι.Ο.Χίου. Στα Club, 1ο το Filinta του Ι.Ο.Πατρών, με, αυτή τη φορά, 2ο το Ζακυνθινό σκάφος και 3ο το Cher.
Την Τρίτη δεν βρέθηκε φιλότιμη Ιφιγένεια να θυσιαστεί για τον Ποσειδώνα, έτσι τα σκάφη έμειναν δεμένα, αφού Ανατολικός 8 και τοπικά 9 μποφόρ έκανε τον Πατραϊκό ποτάμι παρά θάλασσα.
Η τελευταία ημέρα έβρισκε 5 σκάφη να διεκδικούν τις πρώτες θέσεις, με την ομάδα του ΝΟΘ στους 8 βαθμούς, ακολουθούμενο από το Alsouma Allianz με 9.5, την ομάδα της Χίου με 10.5, το Αταλάντη XVI με 14, και την ομάδα του Βόλου στους 20.
Ο άνεμος ανατολικός, αρχικά 20-25 κόμβους, στη συνέχεια σταδιακά μειούμενος, έδινε την ευκαιρία για παράκτια όρτσα-πρίμα, εντυπωσιακές ιστιοδρομίες και τελικά μεγάλες ανατροπές. Το Αταλάντη XVI πήρε και τις 3 κανονιές και έφερε 3 άσσους και σε συνδυασμό με τα πλασαρίσματα των άλλων διεκδικητών στις άλλες θέσεις στις 3 ιστιοδρομίες ανακηρύχτηκε Πανελληνιονίκης για το 2014. Στην πρώτη κούρσα της 4ης ημέρας, 1η θέση το Αταλάντη XVI, 2η η ομάδα του Βόλου, 3η θέση το Blue Line της Καλαμάτας. Στην επόμενη κούρσα, 1η θέση το Αταλάντη, 2η θέση η ομάδα του ΝΟΘ και 3η θέση το Code Zero Vodafone της Χίου. Στην τελευταία διαδρομή, ο άνεμος άρχισε να πέφτει σε ένταση αλλά το Αταλάντη πραγματικά πρόλαβε την αλλαγή και πήρε τη διαδρομή, με 2ο το Code Zero Vodafone της Χίου και 3ο το Alsouma Allianz.
Πανελληνιονίκης, συνεπώς, ανακηρύχτηκε η ομάδα του Αταλάντη XVI του Ν.Ο.Ε. με κυβερνήτη τον Γ. Ανδρεάδη, με 2ο το σκάφος Code Zero Vodafone του Ι.Ο.Χίου με κυβερνήτη τον Μ. Μπελέγρη και 3η θέση το σκάφος Απήδαλος Ναυς της ομάδος του Ν.Ο.Θ. με κυβερνήτη τον Π. Ταγαρόπουλο.
Ένα εντυπωσιακό φινάλε του Πανελληνίου που πραγματικά άφησε, εικόνες, στιγμές και εντυπώσεις οι οποίες διαφημίζουν το άθλημα.
Στα Club το Κάπταιν Γιώτης του Ι.Ο.Πατρών έπαιρνε την κανονιά και τη νίκη στην 3η ιστιοδρομία με τα αποτελέσματα της γενικής να διαμορφώνονται 1ο το Filinta, 2ο το Cher και 3ο το Καπτ.Γιώτης όλα του Ι.Ο.Πατρών.
Ο Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Πατρών, διέθεσε όλο το έμψυχο υλικό για να στελεχώσει τη γραμματεία, τις επιτροπές αγώνα, ενστάσεων και καταμετρητών για έναν τόσο απαιτητικό αγώνα και σε συνεργασία με τον χορηγό Λουξ-Μαρλαφέκας, τον Πατραϊκό Όμιλο Φουσκωτών Σκαφών, την εταιρία Ράπτης Marine, την ομάδα Ναυαγοσωστών του Ε.Ε.Σ., το Εργαστήριο Φυσικής της Ατμόσφαιρας του Πανεπιστημίου Πατρών, τους χορηγούς επικοινωνίας Ionian Channel, την εφημερίδα Πελοπόννησος και το pelop.gr και φυσικά τον μεγάλο φορέα, στυλοβάτη των ναυταθλητικών εκδηλώσεων στη Δυτική Ελλάδα, δηλαδή τον Οργανισμό Λιμένος Πατρών, έδωσε, σε δύσκολους οικονομικά καιρούς, μία εικόνα συνεργασίας και όρεξης για καλές διοργανώσεις στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδας.