Σε συνέχεια της διαβούλευσης που αφορά στο Σχέδιο Νόμου «Οριοθέτηση, διαχείριση και προστασία αιγιαλού και παραλίας του αιγιαλού», ο ΣΕΤΕ, έχοντας συνυπολογίσει όλες τις σχετικές αναφορές, ενημερώνει για τα ακόλουθα:
Είναι τεκμηριωμένο από τη μελέτη του ΣΕΤΕ «Οδικός Χάρτης 2021» ότι η χώρα μας χρειάζεται νέες τουριστικές επενδύσεις 150.000 κλινών στις κατηγορίες των 4 & 5 αστέρων την επόμενη δεκαετία, με παράλληλη αναβάθμιση και επαναλειτουργία 100.000 υφιστάμενων. Μεγάλο μέρος από τις επενδύσεις αυτές είναι αναγκαίο να πραγματοποιηθούν στο θαλάσσιο μέτωπο που διαθέτει η Ελλάδα, ώστε να ανταπεξέλθουν στον μεσογειακό και διεθνή ανταγωνισμό. Οι ακτές της χώρας μας εκτείνονται σε μήκος περίπου 16.000 km και αποτελούν, σε συνδυασμό με το πολυάριθμο νησιωτικό σύμπλεγμα, ένα από τα πλέον ισχυρά φυσικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας. Αποτελούν δε, ένα πολύτιμο φυσικό πόρο ζωτικής σημασίας για όλους τους Έλληνες και ταυτόχρονα για την τουριστική ανάπτυξη.
Κάνοντας την υπόθεση πως οι νέες αυτές κλίνες θα δημιουργηθούν, στη πλειοψηφία τους, σε παραλιακούς, τουριστικά ανεπτυγμένους, προορισμούς και συνυπολογίζοντας ότι, σύμφωνα με τις παγκόσμιες πρακτικές, σε κάθε κλίνη αναλογεί λιγότερο από 1 μ. μήκους ακτογραμμής, οι 250.000 κλίνες δεν θα απαιτούν περισσότερα από 200 χλμ. χρήσης ακτογραμμής. Αν αυτή η χρήση συνεπάγεται 300.000 νέες θέσεις εργασίας και εξασφάλιση άμεσα και έμμεσα του 20% του ΑΕΠ της χώρας τα επόμενα 8 – 10 χρόνια, τότε πρέπει όλοι να συμφωνήσουμε ότι ποιοτική τουριστική ανάπτυξη, λογική και εμπεριστατωμένη διαχείριση και αξιοποίηση των ακτών, αποτελούν απόλυτα συμβατές έννοιες.
Στον διάλογο που θα συνεχιστεί δεν πρέπει να υπάρχουν αφορισμοί, προκαταλήψεις και ιδεοληψίες άλλων σκοπιμοτήτων από καμία πλευρά. Στόχος πρέπει να είναι η ισόρροπη ανάπτυξη, η βελτίωση του επιπέδου διαβίωσης της κοινωνίας και η προστασία του περιβάλλοντος. Ο ΣΕΤΕ είναι υπέρ της ποιοτικής τουριστικής ανάπτυξης. Το πλαίσιο του σχεδίου νόμου κινείται στη σωστή κατεύθυνση ως προς την αναγκαιότητα της οριοθέτησης του αιγιαλού, τη μείωση της γραφειοκρατίας, τη διευκόλυνση των διαδικασιών έκδοσης αδειών παραχώρησης χρήσης των παραλιών και την υλοποίηση έργων που θα μπορούσαν να γίνουν σε παραλίες από ξενοδοχειακές μονάδες. Είναι όμως επιτακτική η ανάγκη ο νομοθέτης να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις και ανησυχίες που έχουν προκύψει από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις και τους πολίτες. Οι απαντήσεις πρέπει να είναι τεκμηριωμένες και να δοθούν χωρίς βιασύνη, ώστε να υπάρξουν οι νομοθετικές προϋποθέσεις για την επιθυμητή ποιοτική τουριστική ανάπτυξη, με παράλληλο σεβασμό στο περιβάλλον, τον κοινόχρηστο χαρακτήρα των ακτών και την ίση και ελεύθερη πρόσβαση και χρήση σε όλους τους πολίτες.
Έργα όπως μαρίνες, προβλήτες, εξέδρες προσέγγισης υδροπλάνων και πλωτών μέσων στις μεγάλες τουριστικές στρατηγικές επενδύσεις, θεωρούνται απόλυτα αναγκαίες για ανάπτυξη τουρισμού υψηλών απαιτήσεων. Υποδομές για χώρους υγιεινής, αποδυτήρια, ράμπες για άτομα με ειδικές ανάγκες, αναψυκτήρια, κάδοι ανακύκλωσης, κλπ. είναι και αυτές απολύτως αναγκαίες. Με δεδομένο πως το σημερινό νομικό πλαίσιο έχει σημαντικές αδυναμίες, ενισχύοντας την ανομία, την αυθαιρεσία και την καταπάτηση (τόσο από επιχειρήσεις, όσο και από πολίτες), είναι επιτακτική η ανάγκη να καταγραφούν αυστηρές τεχνικές, ποιοτικές και περιβαλλοντικές προδιαγραφές, ώστε να διασφαλισθεί η ορθή και νόμιμη κατανομή χρήσης και πρόσβασης στον αιγιαλό, τόσο των επιχειρήσεων, όσο και των πολιτών.
Επίσης, Θα πρέπει να οριστούν ξεκάθαρα οι ευθύνες και οι υποχρεώσεις που θα έχει ο διαχειριστής της επιχείρησης για το κομμάτι της παραλίας που θα χρησιμοποιεί. Θα πρέπει να συμφωνηθούν και να καταγραφούν συγκεκριμένες υποχρεώσεις και πιθανώς και κίνητρα καθαρισμού, προστασίας, διαφύλαξης της βιοποικιλότητας, γενικότερα μια σειρά ενεργειών για ποιοτική και ουσιαστική βελτίωση – π.χ. μείωση ενοικίου, εφόσον με μέριμνα του ενοικιαστή η παραλία αποκτά Μπλε Σημαία. Πρέπει να καθοριστούν ξεκάθαρα τα όρια και οι προϋποθέσεις για την παράλληλη χρήση των συγκεκριμένων παραλιών από τους επιχειρηματίες και την ελεύθερη πρόσβαση και χρήση των πολιτών.