Μάχη χαρακωμάτων προβλέπεται ο ανταγωνισμός των δύο εταιρειών Υδροπλάνων στην Ελλάδα και ο λόγος τα υδατοδρόμια. Ένας αγώνας δρόμου με στόχο την ανάπτυξη του δικτύου υδατοδρομίων αλλά και των πτήσεων σε υψηλής ζήτησης προορισμούς. Η διαφορετική πολιτική ανάπτυξης των δύο εταιρειών, της Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε./Hellenic Seaplanes S.A. και της Ελληνικά Υδατοδρόμια δημιουργεί 2 κατηγορίες υδατοδρομίων, τα δημόσια και τα ιδιωτικά.
Η Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε. /Hellenic Seaplanes S.A. θέλει να επενδύσει με ιδιωτικά κεφάλαια και να δημιουργήσει ιδιωτικά υδατοδρόμια όπου θα είναι κάτοχος της άδειας λειτουργίας ο ιδιώτης, ενώ η Ελληνικά Υδατοδρόμια στηρίζει την ανάπτυξη των υδατοδρομίων από δημόσιους φορείς όπως Λιμενικά Ταμεία και Οργανισμοί Λιμένων οι οποίοι θα κατέχουν την άδεια Λειτουργίας και θα δίνουν την εκμετάλλευση σε τρίτους.
Σύμφωνα με τον Ν.4146/2013 και την Εγκύκλιο του Υπ. Ναυτιλίας και Αιγαίου με θέμα «Ίδρυση και λειτουργία Υδατοδρομίων», υπάρχουν τα εξής εναλλακτικά σχήματα διοικητικής λειτουργίας:
A.Ο Δημόσιος Φορέας (Λιμενικό Ταμείο ή Οργανισμός Λιμένα) να υποβάλει αίτηση αδειοδότησης, να κατασκευάσει το υδατοδρόμιο και στη συνέχεια να παραχωρήσει τη διοίκηση, τη διαχείριση, τη λειτουργία ή εκμετάλλευση των υποδομών και υπηρεσιών του υδατοδρομίου σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που θα επιλέξει. Ο Δημόσιος Φορέας θα επιβαρυνθεί όλο το κόστος αδειοδότησης και κατασκευής του υδατοδρομίου .
B.Ο Δημόσιος Φορέας να παραχωρήσει (μισθώσει) χρήση χώρου ως υδατοδρομίου εντός της ζώνης λιμένα σε ανάδοχο επενδυτή (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) που θα επιλεγεί με διαγωνιστική διαδικασία ο οποίος θα αναλάβει εξ αρχής την υποβολή αίτησης για αδειοδότηση, θα κατασκευάσει το υδατοδρόμιο και στη συνέχεια θα αναλάβει ως Φορέας Λειτουργίας Υδατοδρομίου. Ο Δημόσιος Φορέας ΔΕΝ θα επιβαρυνθεί με οποιοδήποτε κόστος !!!
Σχετική δήλωση του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Hellenic Seaplanes κ. Χαραλάμπους αναφέρει συνοπτικά τους λόγους στους οποίους στηρίζεται η πολιτική τους.
1.Κανένα κόστος για τον δημόσιο φορέα (Λιμενικό Ταμείο, Οργανισμό Λιμένα) και δεν υπάρχει καμία εκροή δημόσιου χρήματος.
2.Όλες οι διαδικασίες θα γίνουν με ιδιωτικούς πόρους χωρίς αναμονές, εγκρίσεις και διαγωνιστικές διαδικασίες
3.Ενιαίος σχεδιασμός και ανάπτυξη λειτουργίας από ένα φορέα προκειμένου να αποφευχθούν καθυστερήσεις με τροποποιήσεις, τροποποιήσεις οι οποίες είναι δεδομένες στην περίπτωση που άλλος σχεδιάσει και πάρει την άδεια και άλλος αναλάβει ως φορέας λειτουργίας του υδατοδρομίου.
4.Ο ιδιώτης επενδυτής θα προσελκύσει περισσότερες εταιρείες υδροπλάνων για να αποσβέσει την επένδυση του, γεγονός που θα αποφέρει πολλαπλά άμεσα και έμμεσα οφέλη στην ευρύτερη περιοχή.
Σήμερα ιδιωτικοποιούνται τα λιμάνια και τα αεροδρόμια στην Ελλάδα και κάποιοι άλλοι προσπαθούν να δημιουργήσουν δημόσια υδατοδρόμια? … είναι λίγο οξύμωρο…
Μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2014 που βγήκε η εγκύκλιος του Υπουργείου Ναυτιλίας δεν ήταν γνωστή η διαδικασία παραχώρησης χρήσης χώρου ως υδατοδρομίου εντός της ζώνης λιμένα προς ιδιώτη επενδυτή και έτσι αναπτύχθηκαν μόνο τα δημόσια υδατοδρόμια.
Σε αυτό τον αγώνα δρόμου για να αδειοδοτηθούν τα υδατοδρόμια ακόμη και από δημόσιο φορέα η Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε. /Hellenic Seaplanes S.A. θέλοντας να συμβάλει σε μια γρήγορη αδειοδότηση κατάθετε ελάχιστες προσφορές των τριών (3) και πέντε (5) ευρώ ως σύμβουλος αδειοδότησης για να μην επιβαρυνθεί ο φορέας. Αντίστοιχα παραδείγματα είναι ο Οργανισμός Λιμένα Βόλου και το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου όπου ανάλαβε η εταιρεία να τους καταθέσει τον τεχνικό φάκελο αδειοδότησης με μηδενικό κόστος.
Το παράδοξο δεν άργησε να γίνει στα Χανιά όταν η προσφορά της εταιρείας ύψους πέντε (5) ευρώ απορρίφθηκε από το Λιμενικό Ταμείο… έναντι της άλλης εταιρείας που η προσφορά της ανερχόταν σε μερικές χιλιάδες ευρώ!!! Η αιτιολογία επιλογής της εταιρείας με την υψηλή προσφορά (μερικές χιλιάδες ευρώ περισσότερο) ήταν ότι είχε περισσότερη εμπειρία και ότι συμμετείχε στο μετοχικό της σχήμα αεροπορική εταιρεία…
Αξίζει να αναφερθεί ότι μέχρι και σήμερα δεν έχει αδειοδοτηθεί κανένα υδατοδρόμιο για να θεωρηθεί ότι κάποια εταιρεία απέκτησε εμπειρία, εξάλλου ο Ν. 4146/2013 είναι σχετικά πρόσφατος ώστε να έχουν ολοκληρωθεί οι όποιες διαδικασίες αδειοδότησης… σημαντικό δε είναι ότι ο πρώτος φάκελος αδειοδότησης κατατέθηκε από την Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε. /Hellenic Seaplanes S.A. . Η αντίδραση της εταιρείας ήταν άμεση προς το Λιμενικό ταμείο και κατήγγειλε την απαράδεκτη αυτή στάση στους αρμόδιους φορείς οι οποίοι θα εξετάσουν την προσφυγή.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας κ. Νικόλας Χαραλάμπους δήλωσε ότι « ο σκοπός του Λιμενικού Ταμείου Ν. Χανίων οφείλει να είναι προέχοντος η προστασία του δημοσίου συμφέροντος και να διασφαλίζει ότι με λιγότερο κόστος μπορεί να επιτευχθεί το ίδιο αποτέλεσμα, ειδικά αναφορικά με μια διαδικασία αδειοδότησης για την οποία οι προϋποθέσεις που τάσσονται από το Ν. 4146/2013 είναι ξεκάθαρες. Δεν υπάρχει αμφισβήτηση ότι η διαδικασία αδειοδότησης ούτε δύσκολη είναι ούτε περίπλοκη, όπως επισταμένως αναφέρεται στην αιτιολογία της απόφασης του Λιμενικού Ταμείου. Ομοίως, η εξαίρεση εταιρειών με τα αόριστα κριτήρια που αναφέρονται στην αιτιολογία της απόφασης θα αποτελέσει δυσοίωνο μήνυμα για κάθε αξιόπιστο επενδυτή εντός της Ελληνικής Οικονομίας στον τομέα των υδατοδρομίων»
Πάντως, είναι γεγονός ότι αρκετοί διαβλέπουν σημαντική επενδυτική ευκαιρία την κατασκευή και λειτουργία των κατάλληλων υποδομών (υδατοδρόμια). Κρίσιμο σημείο αποτελεί η δημιουργία Μητροπολιτικού Υδατοδρομίου στην Αττική, στο Φάληρο κάτι που επιθυμούν διακαώς οι εταιρείες.
Η καλοκαιρινή περίοδος ξεκίνησε να φαίνεται από μακριά αλλά τα υδατοδρόμια και τα υδροπλάνα μάλλον θα χάσουν την ευκαιρία να λειτουργήσουν αυτό το καλοκαίρι. Στην καλύτερη περίπτωση τακτικές πτήσεις με υδροπλάνα θα δρομολογηθούν στο τέλος του 2014. Στο μεσοδιάστημα ίσως υπάρξουν ναυλωμένες πτήσεις, κυρίως στα υδατοδρόμια που θα αδειοδοτηθούν πρώτα, που και αυτά με τις επικείμενες εκλογές φαίνετε να καθυστερούν.