Από τον δραστήριο Προέδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Λακωνίας κο Δημήτρη Πολλάλη πρωτεργάτη για την ακτοπλοϊκή επανασύνδεση της Μονεμβάσιας το 2011 , λάβαμε τις πληροφορίες και ο οποίος μας εξέφρασε την ανησυχία του για τη αρνητική εξέλιξη η οποία θα προκαλέσει σωρεία προβλημάτων στην ενδεχόμενη διακοπή της ακτοπλοϊκής γραμμής Πειραιάς-Κύθηρα-Αντικύθηρα-Καστέλι.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το 2011 δεκαπέντε χρόνια μετά τη διακοπή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Μονεμβάσιας Λακωνίας με το λιμάνι του Πειραιά, το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας τότε αποφάσισε την επαναφορά του εν λόγω δρομολογίου, το οποίο αποτελούσε τμήμα της γραμμής Πειραιάς – Καστέλι Κρήτης.
Το δρομολόγιο της γραμμής Πειραιάς – Μονεμβάσια – Κρήτη εκτελούταν από το πλοίο «Βιτζέντος Κορνάρος» της εταιρία «ΛΑΝΕ».
Η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Μονεμβάσιας με τον Πειραιά και την Κρήτη εχει συμβάλλει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, ιδιαίτερα με συντονισμένες και στοχευμένες ενέργειες στον τομέα της φιλοξενίας και της εστίασης των επισκεπτών.
Ωστόσο, τίποτε δεν έχει ακόμα κριθεί, καθώς η πλοιοκτήτρια εταιρεία LANE του πλοίου «Βιντσένζος Κορνάρος», που έχει σύμβαση για το συγκεκριμένο δρομολόγιο, στο τέλος του μήνα αναμένεται να κάνει επισήμως γνωστές τις προθέσεις της, καθώς έχει ζητήσει από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας, παράταση μέχρι της 28 Ιανουαρίου για την ετήσια τεχνική επιθεώρησή του πλοίου της, που βρίσκεται σε ακινησία από 1ης Νοεμβρίου του 2013 .
Σε περίπτωση που η συγκεκριμένη εταιρεία δεν θελήσει να συνεχίσει την τακτική δρομολόγησή του πλοίου, το υπουργείο Ναυτιλίας, αναμένεται να ακολουθήσει συγκεκριμένη διαδικασία, προκειμένου να κηρύξει έκπτωτη την εταιρεία, ενώ δεν αποκλείεται να προχωρήσει και σε νέα προκήρυξη της συγκεκριμένης γραμμής.
Σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών το 2012 το πλοίο «Βιντζέντσος Κορνάρος» πραγματοποίησε από τον Πειραιά 187 δρομολόγια, αποβίβασε συνολικά 16.109 επιβάτες και επιβίβασε 15.067. Επίσης εκφορτώθηκαν 2.315 οχήματα.
Το 2013 πραγματοποίησε 156 δρομολόγια, αποβίβασε 15.868 επιβάτες και επιβίβασε 13.081. Επίσης εκφόρτωσε 2.882 οχήματα.
Ο βουλευτής Α Πειραιά και Νησιών του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρής Δρίτσας κατέθεσε δύο αναφορές στην Βουλή με την επιστολή του Μητροπολίτη Κυθήρων, Σεραφείμ και των κατοίκων των Αντικυθήρων, αντίστοιχα, καλώντας στην ουσία τον υπουργό να δώσει απαντήσεις, καθώς όπως σημειώνει ο Μητροπολίτης ο κ. Βαρβιτσιώτης αρνείται να δεχτεί τις επιτροπές των φορέων των νησιών.
Ήδη, ο Μητροπολίτης Κυθήρων Σεραφείμ εν τω μεταξύ με επιστολή του την 31/12/2013 προς τον υπουργό Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη έχει εκφράσει την αγωνία των κατοίκων των δύο νησιών και την Κυριακή προγραμματίζεται να γίνει μεγάλη συγκέντρωση στα Κύθηρα και είναι πιθανό να αποφασιστούν κινητοποιήσεις.
Αναφέρει στην επιστολή του ο Μητροπολίτης Κυθήρων, Σεραφείμ
μεταξύ άλλων τα εξής :
Έφθασαν στα αυτιά μας πληροφορίες θεωρούμενες έγκυρες «ότι έχει επέλθει συμφωνία μεταξύ της διαχειρίστριας εταιρείας του «Βιτσέντζος Κορνάρος» ΛΑΝΕ και της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΝΑ για λύση της σύμβασής του από το επιδοτούμενο δρομολόγιο των Κυθήρων- Αντικυθήρων- Κισσάμου» και ότι «η αναγγελία της διακοπής της σύμβασης αναμένεται να ανακοινωθεί επίσημα στις 7 Ιανουαρίου 2014».
Ειλικρινά εύχομαι κ. Υπουργέ να μην είναι αληθινή αυτή η πληροφορία ούτε και να επαληθευθεί. Κυριολεκτικά είναι ανάστατα τα νησιά μας Κύθηρα και Αντικύθηρα ενόψει ενός τέτοιους ενδεχόμενου.
(…) Αυτό άλλωστε θα διετράνωνε τόσο η εκ μέρους του Δημοτικού Συμβουλίου Κυθήρων και Αντικυθήρων ορισθείσα επιτροπή, και μη γενομένη ακόμη δεκτή από σας, όσο και η άλλη επιτροπή από τα Κυθηραϊκά Σωματεία Αθηνών- Πειραιώς, που κι’ εκείνα ακόμη δεν τα έχετε δεχθεί».
(…) Σας κάνουμε την ύστατη αυτή στιγμή θερμότατη έκκληση να αποτραπεί η διάλυσις της σύμβασης αυτής. Να δοθεί παράταση μέχρι το προσεχή Οκτώβριο για να γίνει η διαπραγμάτευση με κάποια άλλη εταιρεία, εφ’ όσον η ΛΑΝΕ θα δηλώσει αδυναμία συνεχίσεως της προσφοράς των υπηρεσιών της. Και αυτό υπό τον απαραίτητο όρο τη μη διακοπής της επιδοτήσεως.
Τα Αντικύθηρα
Οι κάτοικοι και οι φορείς των Αντικυθήρων στην επιστολή τους χαρακτηρίζουν την διακοπή της σύνδεσης του νησιού τους με τον Πειραιά και την Κρήτη ως «κορυφαία πράξη αναλγησίας ενός «κράτους» που δεν σέβεται τους ακρίτες του».
«Δεν γνωρίζουμε ποιοι «φωστήρες» σκέφτηκαν κάτι τέτοιο αλλά θέλουμε να σας δηλώσουμε ότι και τα Αντικύθηρα είναι Ελλάδα και κανένας δεν έχει το δικαίωμα να μας κάνει να φύγουμε από τον τόπο που γεννηθήκαμε!».
Παρακάτω απευθυνόμενοι προσωπικά στον υπουργό χαρακτηρίζουν την συμπεριφορά τους απέναντι στο νησί και στους κατοίκους «επιεικώς απαράδεκτη» και τονίζουν ότι με τις αποφάσεις του «μας αναγκάζετε να γυρίσουμε 60 χρόνια πίσω!. Η γραμμή του Πειραιά υπάρχει τουλάχιστον από την δεκαετία του 1950…».
Περιφέρεια Αττικής
Κατηγορηματικό «όχι» είπε ομόφωνα το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής στη διακοπή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των Κυθήρων και των Αντικυθήρων με τον Πειραιά, την Κρήτη και το Γύθειο. Συγκεκριμένα όπως επισημαίνει, μια τέτοια απόφαση βάζει σε κίνδυνο το μέλλον, τις προοπτικές και τις ζωές των κατοίκων των δύο νησιών, και έρχεται σε αντίθεση με την αρχή του Συντάγματος υπέρ προστασίας της νησιωτικότητας.
Όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση:
«Το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής είναι κατηγορηματικά αντίθετο στη διακοπή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των Κυθήρων και των Αντικυθήρων με τον Πειραιά, την Κρήτη και το Γύθειο και θεωρεί παράνομη και καταχρηστική – δεδομένου ότι υπάρχει σε ισχύ σύμβαση που λήγει το 2016 – την αποδρομολόγηση του πλοίου ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ από τη γραμμή.
Μια τέτοια απόφαση θα είναι καταστροφική για το μέλλον, τις προοπτικές και τις ζωές των ανθρώπων των δύο Νησιών και έρχεται σε αντίθεση με το Σύνταγμα που προστατεύει τη Νησιωτικότητα.
Ζητούμε από την κυβέρνηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου να τηρήσει την υπάρχουσα σύμβαση που εξασφαλίζει την ακτοπλοϊκή σύνδεση Κυθήρων και Αντικυθήρων, τηρώντας την παγία αρχή του δικαίου (pacta sunt servanta), στο πλαίσιο του χρέους που έχει η συντεταγμένη Πολιτεία να σέβεται και να στηρίζει τη Νησιωτικότητα και τις μικρές μας πατρίδες».
Στη συζήτηση παρενέβησαν εκ μέρους των παρατάξεών και στήριξαν με σημαντικά επιχειρήματα την έκδοση απόφασης για την υπεράσπιση του δικαιώματος των Κυθηρίων και Αντικυθηρίων να έχουν σωστή ακτοπλοϊκή σύνδεση, οι Περιφερειακοί σύμβουλοι Δημήτρης Τσουκαλάς, Σπύρος Σπυρίδων, Αλεξάνδρα Μπαλού, Κώστας Διάκος και Δημήτρης Βαρελάς.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Νήσων Δημήτρης Κατσικάρης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Θέλω να ευχαριστήσω όλα τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου για την ευαισθησία και τη στήριξή τους σε μια καθαρά δίκαιη υπόθεση που έχει να κάνει με τη ζωή και το μέλλον χιλιάδων ανθρώπων των δύο νησιών μας. Η θέση του Περιφερειάρχη Αττικής, Γιάννη Σγουρού και η δική μου ήταν και είναι πάντα αδιαπραγμάτευτη: Στηρίζουμε τη Νησιωτικότητα με έργα και πράξεις και το δικαίωμα των πολιτών των νησιών μας να έχουν σωστή και ασφαλή ακτοπλοϊκή σύνδεση με το διοικητικό κέντρο και τους βασικούς προορισμούς με τους οποίους τους συνδέουν ιστορικοί δεσμοί και αναπτυξιακές προοπτικές. Πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου θα επιδείξει την ανάλογη ευαισθησία και δεν θα συναινέσει στην αποδρομολόγηση του πλοίου «Βιτσέντζος Κορνάρος», το οποίο άλλωστε δεσμεύεται συμβατικά έως το 2016. Η Περιφέρεια Αττικής και σύσσωμο το Περιφερειακό Συμβούλιο θα κάνουν τα πάντα για να μην καταλήξουν τα Κύθηρα ένα ακόμα υποβαθμισμένο νησί και τα Αντικύθηρα – με κρατική βούλα – μια ακόμη ακατοίκητη βραχονησίδα. Μια τέτοια κατάληξη θα είναι ντροπή και κόλαφος για το σύγχρονο πολιτισμό μας. Ήδη, σήμερα το πρωί, ζήτησα επίσημα από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Βαρβιτσιώτη, συνάντηση με διαπαραταξιακή αντιπροσωπεία του Περιφερειακού Συμβουλίου για το μείζον αυτό ζήτημα και ελπίζω να οδηγηθούμε σε λύση με βάση την κοινή λογική.»
Εντύπωση μας προκαλεί ότι τόσο η Περιφέρεια Πελοποννήσου και Δήμος Μονεμβασίας δεν έχουν πάρει θέση τουλάχιστον με δελτία Τύπου αναφορικά με το θέμα.
Προσεγγίζοντας ιστορικά το θέμα με την βοήθεια του Προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Λακωνίας Δημήτρη Πολλάλη διαπιστώνουμε :
Στις 28 Νοεμβρίου 2008, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας προκήρυξε Δημόσιο Διεθνή Ανοικτό Μειοδοτικό Διαγωνισμό για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με σύναψη σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας διάρκειας έως δώδεκα (12) ετών.
Πρόκειται για μια ορθή απόφαση του Ελληνικού Κράτους που έκρινε ότι η διαδικασία της προκήρυξης των αγόνων γραμμών σε ετήσια βάση ήταν ασύμφορη, όχι μόνο οικονομικά, αλλά και – κυρίως – κοινωνικά, αφού δεν ήταν λίγες οι φορές που μέχρι να ολοκληρωθούν οι δαιδαλώδεις διαδικασίες των διεθνών διαγωνισμών, πολλά νησιά έμεναν για μέρες ή και εβδομάδες χωρίς ή με ελλιπή εξυπηρέτηση.
Η προκήρυξη αυτή αφορούσε στην εξυπηρέτηση 20 αγόνων γραμμών μεταξύ των οποίων και οι άγονες γραμμές των Κυθήρων και Αντικυθήρων. Ο διαγωνισμός αυτός ανέδειξε μειοδότρια εταιρία τη Λ.Α.Ν.Ε. με το Ε/Γ-Ο/Γ ΒΙΤΣΕΝΤΣΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ και προς τούτο, ο τότε Υπουργός κ. Αναστάσης Παπαληγούρας υπέγραψε με τους νόμιμους εκπροσώπους της Εταιρείας την υπ΄αρίθμ 3328.1.6.22/01/2009/28-8-2009 «Σύμβαση Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας για την Εξυπηρέτηση της Δρομολογιακής Γραμμής Κυθήρων – Αντικυθήρων».Η σύμβαση αυτή είχε αρχική διάρκεια ισχύος 36 μηνών, με υποχρέωση της εταιρεία να προβεί μετά τους 36 μήνες, σε αντικατάσταση του πλοίου με άλλο νεώτερο πλοίο κατηγορίας 2.
Λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης, οι ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετώπισαν σειρά προβλημάτων:
-φειδωλή χρηματοδότηση από τις τράπεζες
-μεγάλη καθυστέρηση στην καταβολή των επιδοτήσεων και
-κυρίως η αύξηση της τιμής των καυσίμων
Το Κράτος, αναγνωρίζοντας τις εγγενείς αδυναμίες των αναδόχων εταιρειών να προβούν σε αντικατάσταση των πλοίων τους με νεότερα και μη επιθυμώντας να προκαλέσει μεγάλη κοινωνική αναταραχή στα νησιά από την ξαφνική διακοπή των συμβάσεων και ως εκ τούτου των δρομολογίων των πλοίων, έδρασε παρεμβατικά και νομοθέτησε το Νόμο 4072/2012 και συγκεκριμένα το άρθρο 221 περί «παράτασης χρόνου εκπλήρωσης συμβατικής υποχρέωσης», όπου προβλέπεται ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να μην αντικαταστήσουν τα πλοία τους με νεότερα για επιπλέον τρία έτη και ως εκ τούτου οι σχετικές συμβάσεις να ισχύσουν απρόσκοπτα μέχρι την κανονική λήξη τους, ως εάν να είχαν αντικατασταθεί τα πλοία. Συνεπώς, με μια απλή γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, η υπάρχουσα σύμβαση της ΛΑΝΕ με το Υπουργείο παρατείνεται μέχρι το 2016.
Το πλοίο δεν έχει αντικατασταθεί μέχρι σήμερα, γεγονός όμως δεν αναιρεί την ισχύ της σύμβασης.
Εν προκειμένω η ΛΑΝΕ, επικαλείται τους δικούς του λόγους για την πρόωρη λύση της σύμβασης. Αυτό δε σημαίνει ότι το Υπουργείο πρέπει να συναινέσει σε αυτό. Έχει υποχρέωση ο ίδιος ο Υπουργός, να εξαντλήσει κάθε νόμιμο μέσο προς την εταιρεία, ώστε η σύμβαση να ολοκληρωθεί και να συνεχίσει το πλοίο να εξυπηρετεί τα νησιά μας απρόσκοπτα.
Από πουθενά δεν προκύπτει ότι μπορεί να γίνει ολική κατάργηση της σύμβασης.
Πρόσφατα, το δρομολόγιο του πλοίου Βιτσέντζος Κορνάρος διεκόπη για 2 μήνες, γιατί το πλοίο απεσύρθη για συντήρηση, χωρίς να προβλεφθεί αντικατάστασή του. Έτσι, τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα, μένουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά και μάλιστα μέσα στις γιορτές των Χριστουγέννων.
Οι κάτοικοι των Κυθήρων και Αντικυθήρων παρακολουθούν με αγωνία και προβληματισμό τις εξελίξεις γύρω από το φλέγον θέμα της σύνδεσης των νησιών με τον Πειραιά, το Γύθειο και την Κρήτη, αλλά και με την Μονεμβασία και την Καλαμάτα εποχιακώς.
Η τοπική σύνδεση, Νεάπολη – Κύθηρα – Αντικύθηρα εξυπηρετείται άριστα με το πλοίο ΠΟΡΦΥΡΟΥΣΑ και σε καμία περίπτωση δεν έχει σχέση με τις άλλες γραμμές σκοπιμότητας (Πειραιά, Γύθειο, Κρήτη κ.λπ.). Οι πάντες συμφωνούν ότι πρέπει να συνεχιστεί η τοπική αυτή καθημερινή σύνδεση απρόσκοπτα και φυσικά όλοι μας ευγνωμονούμε τη ΒΟΙΑΙ Α.Ν.Ε. για την έως σήμερα παρουσία της στην περιοχή.
Θα επηρεαστεί η τουριστική κίνηση από και προς τα Κύθηρα και τη Λακωνία μετά τη διακοπή των συγκεκριμένων δρομολογίων καθώς είναι σαφές ότι αποκλείεται να μεταβεί στη Νεάπολη το σύνολο των επιβατών που διακινούνται από Πειραιά και κυρίως από Κρήτη.
θα πληγεί ο τουρισμός του Γυθείου, της Καλαμάτας, της Μονεμβασίας και της Κισσάμου από τη διακοπή των δρομολογίων.
Μοναδική δίοδος προς τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα (Μονεμβάσια – Γύθειο – Κρήτη- Καλαμάτα) παραμένει η οδική μετάβαση μέσω Πελοποννήσου. (Υψηλό κόστος μεταφορικών)
Η εταιρεία ΛΑΝΕ είναι θυγατρική της ΑΝΕΚ η οποία είναι συμφερόντων Βαρδινογιάννη
Αναφορικά με τις επιδοτήσεις στις άγονες γραμμές ο Υπουργός Ναυτιλίας κ. Βαρβιτσιώτης είπε:”αυτό το ακριβό σπορ καταργείται”
Καταργώντας αυτή την σύνδεση των νησιών με τον Πειραιά, ο εφοπλιστής θα πάρει πίσω το 1.500.000 ευρώ που είχε καταθέσει ως εγγυητική επιστολή στο ελληνικό κράτος προκειμένου να πάρει τη γραμμή και την επιδότηση, ενώ ταυτοχρόνως απαλλάσσεται της υποχρέωσης να βάλει στην γραμμή νεότερης κατασκευής πλοίο αφού η συμβατική του υποχρέωση ήταν να το πράξει εντός του 2014.
Πηγή: e-tourismos.blogspot.gr