Δυόμισι χρόνια μετά το «λουκέτο» στην Ολυμπιακή, αναφέρει σε άρθρο της, στη ηλεκτρονική έκδοση της Ελευθεροτυπίας, η Νάντια Βασιλειάδου, περισσότεροι από εκατό πιλότοι που μεταφέρθηκαν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας εξακολουθούν να πληρώνονται αδρά από το Δημόσιο, χωρίς να παρέχουν καμία απολύτως υπηρεσία!
Η υπόθεση, αν και… σέρνεται εδώ και καιρό, άρχισε πρόσφατα να διερευνάται από την 28η Πταισματοδίκη Αθηνών, ύστερα από καταγγελία και μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ), Βασίλης Αλεβιζόπουλος, κατά παντός υπευθύνου. Το κόστος αυτής της ιστορίας για τον κρατικό προϋπολογισμό δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο. Μισθοδοτικές καταστάσεις του περασμένου Απριλίου καταδεικνύουν ότι 133 χειριστές κοστίζουν περίπου 800 χιλιάδες ευρώ μηνιαίως για να κάθονται σπίτι τους! Εξήντα συνάδελφοί τους προτίμησαν τη λύση τής άνευ αποδοχών αδείας προκειμένου να εργαστούν σε άλλες ιδιωτικές εταιρείες.
Ιστορικό
Με το νόμο 3717/2008 περί πώλησης της Ολυμπιακής Αεροπορίας έγινε μεταφορά των εργαζομένων της εταιρείας στην ΥΠΑ και σε άλλους δημόσιους φορείς. Κατ’ αυτό τον τρόπο η ΥΠΑ απορρόφησε περίπου 300 υπαλλήλους διαφόρων ειδικοτήτων (οικονομικοί, μηχανικοί, διοικητικοί, οδηγοί κ.λπ.), τοποθετώντας τους σε θέσεις όπου κρίθηκε ότι μπορούν να προσφέρουν έργο. Με τον ίδιο νόμο μεταφέρθηκαν και 320 πιλότοι -αρκετοί από αυτούς αναζήτησαν αλλού δουλειά ή συνταξιοδοτήθηκαν- παρά το γεγονός ότι η ΥΠΑ δεν έχει στόλο αεροσκαφών.
Τελικά με το νόμο 3913/2011 περί αναδιοργάνωσης της ΥΠΑ θεσμοθετήθηκε να κρίνει η ίδια η υπηρεσία πόσους ιπτάμενους χρειάζεται για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών της και οι υπόλοιποι να διατεθούν σε άλλους φορείς. Το υπηρεσιακό συμβούλιο, ύστερα από δυο συνεδριάσεις, αποφάσισε ότι χρειάζεται μόνο 21 άτομα για την κάλυψη αναγκών της Διεύθυνσης Πτητικών Προτύπων. Οι υπόλοιποι τέθηκαν στη διάθεση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ώστε να απορροφηθούν σε υπηρεσίες του Δημοσίου όπου μπορούν να προσφέρουν πτητικό έργο.
Τον περασμένο Μάρτιο, επί υπουργίας Μάκη Βορίδη, καταργήθηκε η σχετική διάταξη του νόμου 3913 και οι πιλότοι επανήλθαν στην ΥΠΑ με την αιτιολογία ότι δεν μπορούσαν να απορροφηθούν αλλού (εναέρια μέσα Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Λιμενικού κ.λπ.).
Ωσεί παρόντες
Ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ, Βασίλης Αλεβιζόπουλος, καταγγέλλει ότι «αρκετοί από τους πιλότους αξιοποίησαν την ενισχυμένη αποζημίωση που προέβλεπε σχετικός νόμος, έκαναν χρήση των ευνοϊκών ρυθμίσεων, πήραν σύνταξη και στη συνέχεια τη διέκοψαν για να προσληφθούν στην ΥΠΑ. Το πιο διασκεδαστικό είναι ότι παρουσιάζονται μια φορά την εβδομάδα για να βάλουν υπογραφές και φεύγουν. Κάποιοι από αυτούς δουλεύουν σε άλλες εταιρείες του εξωτερικού, την ίδια στιγμή που πληρώνονται από την ΥΠΑ».
Αιχμές αφήνει για τον τρόπο κατά τον οποίο λειτουργεί το «παρουσιολόγιο». «Πώς μπορεί να εξηγηθεί άραγε το γεγονός ότι σε διάστημα δύο έτων τέσσερις πιλότοι που δήλωναν παρόντες στην ΥΠΑ πέθαναν σε χώρες των Αραβικών Εμιράτων;» αναφέρει. Σημειώνουμε ότι μόλις πρόσφατα άλλαξε η διαδικασία «παρουσιολογίου» και οι ενδιαφερόμενοι υπογράφουν επιδεικνύοντας την ταυτότητά τους. Ο ίδιος καταγγέλλει ότι «είναι σε γνώση αρμόδιας διεύθυνσης της ΥΠΑ, όπου σφραγίζεται η ισχύς των πτυχίων χειριστών, ποιοι πιλότοι πετάνε και πού».
Απαντώντας στις μομφές, παράγοντες της ΥΠΑ διευκρινίζουν ότι «κανείς δεν πληρώνεται χωρίς να προσφέρει έργο. Αυτοί που δουλεύουν σε άλλες χώρες έχουν ζητήσει άδεια άνευ αποδοχών και βεβαίως δεν αμείβονται». Στο ερώτημα πάντως τι ακριβώς κάνουν τόσοι χειριστές σε υπηρεσία που δεν διαθέτει πτητικό στόλο, απάντηση δεν υπήρξε.
Η άλλη πλευρά
Στην κατάρτιση και τα προσόντα των πιλότων, «που ως φαίνεται κάποιους φοβίζουν», αποδίδει τις καταγγελίες ο πρόεδρος της Ενωσης Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΧΠΑ) Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. «Μας φέρονται σαν να είμαστε μιάσματα. Δεν θέλουμε να πάρουμε θέσεις επιθεωρητών, αλλά δεν δεχόμαστε να μας διαβάλλουν.
»Οταν πριν από δύο χρόνια ξεκίνησε η διαδικασία απορρόφησής μας στην Πυροσβεστική, στο Λιμενικό και στην Πολεμική Αεροπορία, για λόγους διαδικαστικούς μάς επέστρεψαν στην ΥΠΑ και κληθήκαμε να αναλάβουμε υπηρεσία στην Αρχή Διερεύνησης Ατυχημάτων ή στην Αρχή Διαχείρισης Εναέριου Χώρου. Τον περασμένο Νοέμβριο ορίστηκαν οι τοποθετήσεις μας, όμως εκκρεμούν οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις. Θέλουμε αντικείμενο και δεν μας δίνουν», τονίζει.
Οσον αφορά τις απολαβές, υπογραμμίζει ότι από την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου και μετά είναι όμοιες με αυτές των 11 χειριστών της ΥΠΑ. Ο μέσος μισθός κυμαίνεται στα 1.650 ευρώ καθαρά, ενώ πριν από το ενιαίο μισθολόγιο ήταν στα 2.300. Αναφερόμενος στις περιπτώσεις χειριστών που αμείβονται με δημόσιο χρήμα την ώρα που εργάζονται σε ιδιωτικές εταιρείες, παίρνοντας μισθούς-μαμούθ, ο ίδιος εμφανίζεται κατηγορηματικός. «Οι υποθέσεις αυτές να διερευνηθούν και να σταλούν στον εισαγγελέα», καταλήγει.
Πηγή: www.enet.gr