Απώλειες μετρά από τις παραδοσιακές αγορές η τουριστική περίοδος, ενώ η αύξηση από τις νέες δεν αρκεί για να καλύψει το κενό.
Φτωχότερη κατά τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ σε τουριστικά έσοδα εκτιμάται ότι θα είναι η εφετινή χρονιά καθώς οι πρώτες ενδείξεις από τις ξένες αγορές δείχνουν δραματική πτώση των κρατήσεων. «Ενα δισ. ευρώ το έχουμε χάσει» λέει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) κ. Γιάννης Ρέτσος, σημειώνοντας ότι οι απώλειες στις εισπράξεις υπολογίζεται να αγγίξουν το 15% σε σχέση με το 2011, όταν ανήλθαν στα 10,5 δισ. ευρώ, ενώ χαρακτηρίζει «αισιόδοξο» το ποσοστό της πτώσης. Ο ίδιος εκτιμά ότι οποιαδήποτε βελτίωση προκύψει στη διάρκεια της σεζόν θα εξαρτηθεί από το εύρος των προσφορών.
Καθοριστικός παράγοντας για την εξέλιξη της εφετινής τουριστικής περιόδου θεωρείται και η έκβαση των εκλογών, καθώς ενδεχόμενη παράταση της πολιτικής αβεβαιότητας θα λειτουρήσει αποτρεπτικά στην έλευση τουριστών κυρίως από την Κεντρική Ευρώπη.
Ανοδική τάση στις αφίξεις από Ρωσία
«Υπάρχει απροθυμία από τη γερμανική αγορά» εξηγεί ο κ. Ρέτσος, αναφερόμενος στη μειωμένη ζήτηση που καταγράφεται στα στοιχεία του Μαΐου. Η κάμψη της γερμανικής αγοράς αποτυπώθηκε κοντά στο 35% τον Μάρτιο στην έκθεση ΙΤΒ στο Βερολίνο και πρόσφατα άρχισαν να διαφαίνονται αχνά σημάδια βελτίωσης. Από την άλλη, συνεχίζεται απρόσκοπτα η ανοδική τάση στις αφίξεις από Ρωσία που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια. Εφέτος οι ρώσοι επισκέπτες αναμένεται να αγγίξουν το ένα εκατομμύριο από τις 739.000 που ήταν το 2011 και περί τις 370.000 το 2010.
Ωστόσο η σύγκριση των δύο αγορών είναι άνιση, καθώς οι επιπλέον 300.000 Ρώσοι δεν είναι αρκετοί για να καλύψουν τα κενά των άλλων χωρών. «Μια μείωση 30% στη γερμανική αγορά συνεπάγεται 700.000 λιγότερους επισκέπτες» τονίζει ο πρόεδρος της ΠΟΞ, ενώ προσθέτει ότι πτωτικά κινούνται και οι κρατήσεις από τη Μεγάλη Βρετανία και χώρες που παραδοσιακά τροφοδοτούν τον ελληνικό τουρισμό, όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία και το Λουξεμβούργο.
«Αν από τις εκλογές προκύψει σταθερή κυβέρνηση, η πτώση θα είναι μονοψήφια στις αφίξεις και ίσως διψήφια στα έσοδα» εκτιμά ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής κ. Γρηγόρης Τάσιος, κρίνοντας ότι σε αντίθετη περίπτωση η τουριστική κίνηση θα επηρεαστεί περαιτέρω αρνητικά.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, σε μια περίοδο που η Αίγυπτος χαρακτηρίζεται ακόμη «εύθραυστη» ως προορισμός, η στροφή που γίνεται στις κρατήσεις ευνοεί κυρίως την Τουρκία, που πλέον έχει σπάσει το φράγμα των 30 εκατ. επισκεπτών. Εξάλλου και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) θεωρεί ανέφικτους τους στόχους για 16 εκατ. αφίξεις και 10 δισ. έσοδα που τέθηκαν για το 2012 με βάση τις συνθήκες όπως έχουν διαμορφωθεί ως σήμερα.
«Πολύ κακό» χαρακτηρίζει το ξεκίνημα της σεζόν ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Αντώνης Καμπουράκης σημειώνοντας την πτώση κατά 7% που παρουσίασε η τουριστική κίνηση τον Απρίλιο στο νησί, αν και σε πολύ μικρά απόλυτα μεγέθη. Ο ίδιος ωστόσο παρατηρεί ότι τα γερμανικά γραφεία έχουν αρχίσει να κινητοποιούνται, όπως και οι διαφημίσεις για τη χώρα.
Εφέτος όμως «δεν επιτρέπεται η διαπραγμάτευση» στις τιμές καθώς τα γραφεία εξαρχής ορίζουν το ποσοστό της έκπτωσης για να ανακοπεί η μείωση, η οποία κυμαίνεται από 25% ως 35%. Ο ίδιος, αν και αισιόδοξος σε βάθος χρόνου, εκτιμά ότι για το 2012 η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί δεν αποκαθίσταται και δηλώνει ότι «πρέπει να φέρουμε κόσμο με κάθε τρόπο».
«Η περσινή αύξηση δεν οφειλόταν σε εμάς» υποστηρίζει ο αντιπρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) κ. Γιάννης Οικονόμου, επισημαίνοντας τις ακυρώσεις εξαιτίας της αναστάτωσης στην Αίγυπτο.
Εφέτος «όλες οι αγορές έχουν τεράστια πτώση» προσθέτει, αναφερόμενος στη μεγάλη κάμψη της κίνησης του Μαΐου, ενώ πολύ μικρό είναι το ποσοστό των κρατήσεων που έχει πραγματοποιηθεί για Ιούλιο και Αύγουστο, με αποτέλεσμα οι «κρατήσεις της τελευταίας στιγμής» να πρέπει να είναι «γιγαντιαίες» σε όγκο για να ισοσκελίσουν τη διαφορά. Στην Κρήτη η συρρίκνωση της γερμανικής αγοράς αγγίζει το 40%, ενώ παρατηρούνται και ακυρώσεις γκρουπ Αμερικανών από ταξιδιωτικά πρακτορεία λόγω έλλειψης ζήτησης. «Δεν είναι πλέον θέμα τιμών» δηλώνει ο κ. Οικονόμου, επισημαίνοντας την αρνητική πορεία αγορών, πέρα από τη γερμανική και της Μεγάλης Βρετανίας, των ΗΠΑ, της Αυστραλίας, ενώ και η ελληνική αγορά είναι «ανύπαρκτη». Αντίθετα, η Ρωσία παρουσιάζει αύξηση 10% με βάση τις ως τώρα εκτιμήσεις, ενώ και το Ισραήλ έχει θετικό πρόσημο, «δεν καλύπτουν» όμως το κενό των παραδοσιακών χωρών προέλευσης.
Προοπτικές από Τουρκία, Κίνα και Ινδία
Τη στιγμή που οι αβεβαιότητες για την εφετινή τουριστική σεζόν παραμένουν υψηλές, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν τη δυναμική που παρουσιάζει η προσέλκυση τουριστών από χώρες όπως η Τουρκία, η Κίνα και η Ινδία, την οποία χαρακτηρίζουν «τεράστια». Ωστόσο η βίζα Σένγκεν είναι το βασικό εμπόδιο που αντιμετωπίζουν οι ταξιδιώτες από τις χώρες αυτές. Ειδικότερα για την Κίνα, που ως το 2015 αναμένεται να ταξιδέψουν στο εξωτερικό περί τα 100 εκατ. άνθρωποι, και την Ινδία, σημαντικό παράγοντα αποτελεί η λειτουργία απευθείας αεροπορικής σύνδεσης. Οι κινέζοι τουρίστες που αναμένεται να φθάσουν τα 100 εκατ. το 2015 στην Ελλάδα καλύπτουν μόλις το 0,1% των συνολικών διεθνών αφίξεων με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) αριθμώντας μόλις 15.000 επισκέπτες. Στην προσπάθεια για το «άνοιγμα» της αγοράς της Κίνας εντάσσεται το ταξίδι εξοικείωσης που πραγματοποίησαν στο Πεκίνο από τις 23 ως τις 30 Μαρτίου η Turkish Airlines και ο ταξιδιωτικός οργανισμός Travel Plan με τη συμμετοχή άλλων οκτώ τουριστικών γραφείων της Ελλάδας (Amathus Hellas, Amphitrion Group, Argo Travel, Griffin Travel Marine, Heronia Travel, Imagination Holidays, Kyvernitis Travel, Marine Tours).
«Oι Ευρωπαίοι δεν στηρίζουν την Ελλάδα»
Συρρικνώνεται η σεζόν – «Ανάσα» η ρωσική αγορά για τα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής
Το χαρακτηριστικό είναι ότι «συρρικνώνεται η σεζόν» υπογραμμίζει ο κ. Τάσιος, ενώ σημειώνει ότι οι Ευρωπαίοι «δεν στηρίζουν την Ελλάδα». Από την άλλη, επισημαίνει την «ανάσα» που δίνει η ρωσική αγορά, τονίζοντας τη σημασία που έχει ότι «υπάρχουν πέντε μεγάλα γραφεία ελληνικών συμφερόντων» στη Ρωσία. Ωστόσο «οι Ρώσοι μαζικοποιούνται με τα χρόνια» σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, με αποτέλεσμα να «περιορίζεται η κατά κεφαλήν δαπάνη», ενώ «δεν ταξιδεύουν στην αρχή και στο τέλος της σεζόν», κάτι που συνηθίζουν οι Γερμανοί και λειτουργεί θετικά για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Η πληρότητα στα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής φθάνει ως το 35% από 45% που ήταν πέρυσι τον Μάιο, αναφέρει ο κ. Τάσιος, ενώ η πτώση που καταγράφεται στις προκρατήσεις φθάνει σε ποσοστό 20% και εντοπίζεται κυρίως στην αρχή και στο τέλος της σεζόν, καθώς επηρεάζεται από τη μείωση των γερμανών επισκεπτών, της ελληνικής πελατείας, αλλά και την ύφεση γενικότερα στην Ευρώπη. «Δεν είναι ζήτημα τιμοκαταλόγου» εξηγεί ο κ. Τάσιος, λέγοντας ότι στη Χαλκιδική μπορεί να βρει κανείς δωμάτιο και με 30 ευρώ τη βραδιά και προσθέτει ότι γίνονται προσπάθειες για προσαρμογή των τιμών και στα επίπεδα του κοινωνικού τουρισμού, για να στηριχθεί και η εσωτερική κίνηση, που αδυνατεί πλέον να συγκριθεί με προηγούμενες χρονιές.
Ελπίδα δίνει η ζήτηση από τη Ρωσία και την Ουκρανία στην περιοχή που κινείται ανοδικά κατά 10%, καθώς η διαδικασία της βίζας έχει βελτιωθεί σημαντικά στις δύο χώρες, ενώ οι βαλκανικές αγορές παραμένουν στα ίδια επίπεδα. Προοπτικές διαγράφονται επίσης από τη γειτονική Τουρκία καθώς έχουν ήδη υπογραφεί περίπου 15 συμβόλαια με ταξιδιωτικά γραφεία κυρίως της Κωνσταντινούπολης σε ξενοδοχεία της Χαλκιδικής, όπως επισημαίνει ο κ. Τάσιος. Θετικά επηρεάζει την κίνηση και η τακτική σύνδεση των τουρκικών αερογραμμών με το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, με έξι πτήσεις την εβδομάδα από Κωνσταντινούπολη.
Μάλιστα μέσω του τουρκικού συνδέσμου ταξιδιωτικών γραφείων TURSAB, 35 πράκτορες θα επισκεφθούν την περιοχή από τις 28 ως τις 31 Μαΐου, ενώ γίνονται βήματα και στην πλευρά της διευκόλυνσης έκδοσης βίζας, καθώς το υπουργείο Εξωτερικών δρομολογεί το άνοιγμα δύο νέων visa centers στη Σμύρνη και στην Κωνσταντινούπολη, πέρα από αυτά που λειτουργούν στο Μπόντρουμ και στην Αττάλεια. «Είναι η πρώτη χρονιά που η τουρκική αγορά λειτουργεί οργανωμένα» σημειώνει ο κ. Τάσιος, τονίζοντας τις δυνατότητες για αύξηση του εισερχόμενου τουριστικού ρεύματος. «Η μέση τάξη και πάνω ενδιαφέρεται για την Ελλάδα» υποστηρίζει τονίζοντας τα πολιτισμικά στοιχεία της Βόρειας Ελλάδας, της Θεσσαλονίκης, των Ιωαννίνων, αλλά και το οδικό δίκτυο που κάνει την περιοχή αυτή εύκολα προσβάσιμη.