Αρχική Επικαιρότητα Σήμερα, Δευτέρα 21 Μαΐου 2012, ο διαγωνισμός για την πεζοδρόμηση της οδού...

Σήμερα, Δευτέρα 21 Μαΐου 2012, ο διαγωνισμός για την πεζοδρόμηση της οδού Πανεπιστημίου

Η Πεζοδρόμηση της οδού Πανεπιστημίου, κυκλοφορία τραμ και επέκτασή του, μόνο κάθετους δρόμους για ΙΧ και αλλαγές στην πλατεία Ομονοίας, αποτελούν τα βασικά συστατικά του εγχειρήματος «Ξανά-σκέψου την Αθήνα» ή «Re-think-Athens», επειδή αναφερόμαστε σε διεθνή διαγωνισμό.

Η έναρξη του Διαγωνισμού ξεκινά σήμερα Δευτέρα 21 Μαΐου 2012. Λεπτομέρειες πρόκειται να ανακοινωθούν στον ιστότοπο του διαγωνισμού www.rethinkathens.org.

Το Ίδρυμα Ωνάση χρηματοδοτεί και διοργανώνει Ευρωπαϊκό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας με άξονα την Πανεπιστημίου.

Το έργο «Re-think-Athens» αποτελεί μια πολύπλευρη παρέμβαση που εκτείνεται από τη λεωφόρο Αμαλίας έως την οδό Πατησίων, έχει ως άξονα την οδό Πανεπιστημίου και κορυφώνεται σε μια νέα πλατεία Ομονοίας. Με στόχο τη βιώσιμη κινητικότητα, το έργο περιλαμβάνει την προέκταση του τραμ, επιτρέπει την παρόδια εξυπηρέτηση με Ι.Χ. και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ενώ το κέντρο της πόλης γίνεται εξαιρετικά φιλικό στον πεζό και στο ποδήλατο.

Στόχοι του έργου:

  • Το κέντρο της πόλης να είναι τόπος προορισμού για τον πολίτη και όχι χώρος διέλευσης αυτοκινήτων
  • Η λειτουργική, αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμιση του κέντρου
  • Η ενίσχυση των εμπορικών, διοικητικών και οικονομικών λειτουργιών της πόλης
  • Η επιστροφή της κατοικίας στο κέντρο
  • Η ανάδειξη της ιστορικής και πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πρωτεύουσας
  • Η ποιότητα ζωής στην καθημερινότητα του πολίτη

Ο σχεδιασμός του δημόσιου χώρου θα γίνει με Ευρωπαϊκό Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό που θα διεξαχθεί και θα χρηματοδοτηθεί από το Ίδρυμα Ωνάση.

Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους σχεδιασμένους για την ενίσχυση των ευρωπαϊκών πόλεων και την ένταξή τους σε δίκτυα και πολιτισμικούς γαλαξίες. Η υλοποίησή του θα ολοκληρωθεί το 2015.

Το «Re-think-Athens» αποτελεί μια πολύπλευρη παρέμβαση που εκτείνεται από τη λεωφόρο Αμαλίας έως την οδό Πατησίων, έχει ως άξονα την οδό Πανεπιστημίου και κορυφώνεται σε μια νέα πλατεία Ομονοίας. Η γραμμική συνέχεια της παρέμβασης προς τη λεωφόρο Αμαλίας, την Ομόνοια και την οδό Πατησίων, θα διαμορφώσει ένα δακτύλιο που θα συνδέσει τον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου και το νέο Μουσείο της Ακρόπολης με το Αρχαιολογικό Μουσείο, και την πλατεία της Ομόνοιας με το Μοναστηράκι και το Θησείο, φέρνοντας σε αμεσότερη επαφή τη ζωντάνια της σύγχρονης πόλης με τους αρχαιολογικούς χώρους και τον τουρισμό.
Με στόχο τη βιώσιμη κινητικότητα, το έργο περιλαμβάνει την προέκταση του τραμ, επιτρέπει την παρόδια εξυπηρέτηση με Ι.Χ. και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ενώ το κέντρο της πόλης γίνεται εξαιρετικά φιλικό στον πεζό και στο ποδήλατο.

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο κέντρο της Αθήνας
Η οδός Πανεπιστημίου θα είναι εξαιρετικά φιλική στον πεζό ή στο ποδήλατο χωρίς να είναι πεζόδρομος. Θα περιλαμβάνει μια νέα γραμμή τραμ που θα συνδέει τη λεωφόρο Αμαλίας με τα Πατήσια, θα διασχίζεται κάθετα σε 4 δρόμους από μέσα μεταφοράς και αυτοκίνητα και θα επιτρέπει την παρόδια εξυπηρέτηση με αυτοκίνητο.
Η κυκλοφορία που κατέρχεται σήμερα προς το κέντρο από τη Βασιλίσσης Σοφίας θα διοχετευτεί στην οδό Ακαδημίας, η οποία αλλάζει κατεύθυνση. Η άνοδος από την οδό Πειραιώς θα συνεχίσει να λειτουργεί όπως είναι σήμερα, από τη Σταδίου προς τη Φιλελλήνων. Η οδός Αγίου Κωνσταντίνου θα αντιστραφεί συνδέοντας τη δυτική είσοδο στην Αθήνα με την Γ΄ Σεπτεμβρίου. Η πρόσβαση από τη λεωφόρο Συγγρού προς το Κολωνάκι θα γίνεται από τη Βασιλέως Κωνσταντίνου και τη Βασιλίσσης Σοφίας, ενώ μόνο η κίνηση προς το εμπορικό τρίγωνο, τη Βουλή και την Πλάκα θα ακολουθεί τη λεωφόρο Αμαλίας. Για την κυκλοφορία των λεωφορείων, των αυτοκινήτων και των ταξί προβλέπονται πολλές ρυθμίσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται δύο μικροί δακτύλιοι κυκλοφορίας που συνδέουν τη Σταδίου και την Ακαδημίας από την Μπενάκη και την Αμερικής για τα ΙΧ, και από τη Σίνα και την Ομήρου για τα Μ.Μ.Μ., καθώς και ένα σύστημα λειτουργικής εξυπηρέτησης κτιρίων προσαρμοσμένο στις ανάγκες τους. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα εκτείνονται εκ των πραγμάτων από τον κόμβο της Καλλιρόης στη Συγγρού ως τους Αμπελοκήπους, και από την είσοδο της λεωφόρου Αθηνών ως τα Πατήσια.

Οι στόχοι του έργου
– Το κέντρο της πόλης να είναι τόπος προορισμού για τον πολίτη και όχι χώρος διέλευσης αυτοκινήτων.
– Η λειτουργική, αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμιση του κέντρου.
– Η ενίσχυση των εμπορικών, διοικητικών και οικονομικών λειτουργιών της πόλης.
– Η επιστροφή της κατοικίας στο κέντρο.
– Η ανάδειξη της ιστορικής και πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πρωτεύουσας.
– Η ποιότητα ζωής στην καθημερινότητα του πολίτη.

Ο σχεδιασμός του δημόσιου χώρου θα γίνει με ευρωπαϊκό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που θα διεξαχθεί και θα χρηματοδοτηθεί από το Ίδρυμα Ωνάση. Για την πραγματοποίηση του διαγωνισμού, το Ίδρυμα Ωνάση συνάπτει ως χορηγός σύμβαση με το ΥΠΕΚΑ, το ΥΠΥΜΕΔΙ, την Αττικό Μετρό, την Περιφέρεια Αττικής και το Δήμο Αθηναίων.
Όλη η διαδικασία του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού θα πραγματοποιηθεί αποκλειστικά μέσα από τον ιστότοπο www.rethinkathens.org.
Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους σχεδιασμένους για την ενίσχυση των ευρωπαϊκών πόλεων και την ένταξή τους σε δίκτυα και πολιτισμικούς γαλαξίες. Η υλοποίησή του θα ολοκληρωθεί το 2015 και αναμένεται να κοστίσει περίπου 200 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.

Για το μεγαλόπνοο έργο που αφορά την ανάπτυξη της οικονομίας της πόλης και τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη μίλησε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου σημειώνοντας την ανάγκη συνεργασίας του ιδιωτικού με τον δημόσιο φορέα. Αναφερόμενος ειδικά στο δημόσιο χαρακτήρα του έργου αλλά και την πολιτική σημασία της παρέμβασης, ο κ. Παπαδημητρίου τόνισε την ανάγκη διενέργειας δημόσιου διαλόγου και τη συμμετοχή όλων των πολιτών, εγγυώμενος «ότι θα ακουστούν όλες οι φωνές και ότι οι μελετητές θα υποχρεωθούν να έρθουν σε διαβούλευση με όλους».

Η διερεύνηση του κέντρου της Αθήνας και η στρατηγική της πολεοδομικής ανασυγκρότησής του με άξονα την Πανεπιστημίου αποτέλεσαν αντικείμενο του Ερευνητικού προγράμματος «Μεταλλασσόμενοι χαρακτήρες και πολιτικές στα κέντρα πόλης Αθήνας και Πειραιά» που ανέθεσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής τον Σεπτέμβριο 2010 στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Παναγιώτη Τουρνικιώτη, ο οποίος εξήγησε τα δεδομένα και κυρίως τις προοπτικές που ανοίγονται για τους πολίτες μέσω του Re-think-Athens, δίνοντας σαφή στοιχεία για το εύρος του έργου αλλά και τους τρόπους εφαρμογής της μελέτης που θα προκύψει από το διαγωνισμό.