Την Δευτέρα 9-1-2012 στο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης επί της Λεωφόρου Βασιλέως Κωνσταντίνου 50, άγνωστος ή άγνωστοι δράστες, αφού απενεργοποίησαν τον συναγερμό και παραβίασαν πόρτα αλουμινίου εξωτερικού χώρου (μπαλκόνι), εισήλθαν στον εσωτερικό χώρο της έκθεσης από τον οποίο αφαίρεσαν:
• Ένα πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι.
• Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, σαν τιμητική προσφορά για την γενναία αντίσταση του κατά την διάρκεια της ναζιστικής κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.
• Ένα πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού.
• Το έργο αυτό αγοράσθηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική πινακοθήκη.
• Ένα έργο σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 Χ 16,8 του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) και απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και τα σύμβολα του πάθους.
• Το έργο απετέλεσε δωρεά το 1907 του Γρηγορίου Μαρασλή προς την Εθνική πινακοθήκη.
Κατά το χρόνο τέλεσης της πράξης, ενεργοποιήθηκε ο ανιχνευτής κίνησης στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων, στον οποίο έσπευσε αμέσως ο φύλακας, εντοπίζοντας ένα δράστη τον οποίο και καταδίωξε.
Κατά τη διαφυγή του ο δράστης εγκατέλειψε στον χώρο ένα επίσης σημαντικό πίνακα του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian, που απεικονίζει ένα τυπικό αγρόκτημα.
Σύμφωνα με την ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ¨Πρώτο Θέμα” η είδηση της κλοπής των δύο έργων τέχνης από την Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδος αναμεταδόθηκε σε όλα σχεδόν τα Μέσα Ενημέρωσης της Ευρώπης, καθώς η χώρα μας εξακολουθεί να βρίσκεται στο μικροσκόπιο των εταίρων μας.
Τα περισσότερα δίκτυα και οι ηλεκτρονικές εκδόσεις των εφημερίδων σε ολόκληρη την ήπειρο αναμετέδωσαν την είδηση, δίνοντας έμφαση στο έργο του Πικάσο, το οποίο ο ίδιος ο καλλιτέχνης είχε δωρίσει στον «ελληνικό λαό, για την αντιναζιστική του δράση», με «μονόστηλα» και λιτή περιγραφή, τα σχόλια των αναγνωστών τις περισσότερες φορές ήταν δεκάδες.
Από απαξιωτικές εκφράσεις για την κατάσταση του ελληνικού κράτους όπου «τίποτε δεν λειτουργεί» και ειρωνικά σχόλια όπως ότι « η Ελλάδα ξεπουλά Πικάσο για να ξεχρεώσει», μέχρι εκδηλώσεις συμπαράστασης –κυρίως από γαλλόφωνους αναγνώστες- που έκαναν λόγο «για την κατάντια στην οποία έφεραν τη χώρα οι δανειστές της», οι Ευρωπαίοι αναγνώστες έδωσαν μεγάλη προσοχή στην είδηση για την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη.
«Η Ελλάδα πούλησε τους πίνακες προφανώς για να ξεχρεώσει τα δάνεια που έλαβε» σχολίασε αναγνώστης στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας «Le Figaro». Με τίτλο «Ένας Πικάσο και ένας Μοντριάν εκλάπησαν από την Πινακοθήκη των Αθηνών» η εφημερίδα «Le Monde» κάνει λόγο για ελλιπή μέτρα φύλαξης της Εθνικής Πινακοθήκης υπενθυμίζοντας όμως πως οι ελληνικές αρχές είχαν εντοπίσει τον περασμένο Σεπτέμβρη ένα κλεμμένο έργο του Πίτερ Πολ Ρούμπενς το οποίο επεστράφη στο Βέλγιο.
Από την πλευρά τους βελγικά Μέσα Ενημέρωσης αναφέρουν την είδηση επιγραμματικά, ενώ τα σχόλια των αναγνωστών διίστανται. Στην ηλεκτρονική έκδοση της βελγικής εφημερίδας «La Libre», φιλοξενούνται σχόλια που εντοπίζουν το πρόβλημα στην πλήρη διάλυση του ελληνικού κράτους που υπήρξε αποτέλεσμα των σκληρών μέτρων λιτότητας που επέβαλε η τρόικα, ενώ δεν λείπουν και μειωτικές αναφορές για την «παντελή έλλειψη οργάνωσης της Ελλάδας».
Τα γερμανικά Μέσα δεν έδειξαν το παραμικρό ενδιαφέρον για την κλοπή των έργων, με εξαίρεση το περιοδικό «Der Spiegel» που αναμετέδωσε την είδηση χρησιμοποιώντας ως πηγή του το Γαλλικό Πρακτορείο. Ο βρετανικός «Guardian» μετέδωσε την είδηση λιτά εστιάζοντας στην υπογραφή του Ισπανού ζωγράφου ο οποίος αφιέρωσε το –κλεμμένο έργο- «στον ελληνικό λαό» για την αντίστασή του στην ναζιστική Κατοχή.
Η εφημερίδα Wall Street Journal φιλοξενώντας την είδηση στην κεντρική σελίδα της ηλεκτρονικής της έκδοσης αναφέρεται στην κλοπή των έργων του Πικάσο και του Μοντριάν, σε ένα από «τα καλύτερα φυλασσόμενα σημεία των Αθηνών», όπως γράφει χαρακτηριστικά, επικαλούμενες πληροφορίες του Associated Press για τις κινήσεις των διαρρηκτών οι οποίο έγιναν αντιληπτοί –δυστυχώς αργά- από τους άνδρες ασφαλείας της Πινακοθήκης.