Αδιαμφισβήτητα οι μέρες που διέρχεται η πατρίδα μας είναι εξαιρετικά κρίσιμες, ενώ οι αποφάσεις που λαμβάνονται είναι ιστορικές.
Οι οποιεσδήποτε αποφάσεις και δράσεις που παίρνονται ή δεν παίρνονται από τους συναρμόδιους που από το νομοθετικό πλαίσιο που σήμερα υπάρχει επηρεάζουν την τουριστική προοπτική του τόπου μας είτε αυτός είναι ο δήμαρχος είτε είναι ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας. Και δόξα το Θεό η πυραμίδα μεγάλη και τα κέντρα λήψης αποφάσεων πολλά.
Η ιδιαιτερότητα της Μαγνησίας με τις μικρές ξενοδοχειακές μονάδες, καθιστά ακόμη δυσκολότερη την κυβερνητική, και όχι μόνο, αναλγησία αφού ισοπεδώνει την μικρή επιχείρηση.
Το μέλλον εμφανίζεται εξαιρετικά αβέβαιο στις εκατοντάδες ξενοδοχειακές μονάδες με τις χιλιάδες κλίνες – επιχειρήσεις του νομού που υπάρχουν ελέω τουρισμού και που διατηρούν άμεσα ή έμμεσα πάνω από 15.000 εργαζομένους και μέλη οικογενειών τουριστικών επιχειρηματιών.
Το Δ.Σ της Ένωσης Ξενοδόχων δεν ήταν και δεν πρόκειται να είναι παρατηρητής της τραγικής εικόνας που εμφανίζει η απραξία αλλά και η μη στήριξη του «τουριστικού επιχειρείν» από τις κυβερνήσεις με συγκεκριμένες αποφάσεις και με λιγότερες υποσχέσεις.
Το κάλεσμα συστράτευσης με την Ένωση Ξενοδόχων Ν. Μαγνησίας όλων των φορέων που την εκπροσωπούν στην κεντρική εξουσία, για την υποστήριξη της τουριστικής προοπτικής του τόπου μας, είναι μονόδρομος.
Τα Μ.Μ.Ε καλούνται να επικοινωνήσουν σε όλες τις κατευθύνσεις αυτή την κραυγή αγωνίας των τουριστικών επιχειρηματιών.
Δεν έχουμε περιθώρια περεταίρω καθυστέρησης ενώ η δικαιολογία της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης πόρων ακούγεται γελοία ως αιτιολογία αφού αντίδοτο στην κρίση είναι η ανάπτυξη.
Γενική τοποθέτηση σημερινής κατάστασης στον Τουρισμό
Εκτός από τις ξεκάθαρες θέσεις του Σ.Ε.Τ.Ε για άμεσες λύσεις, με άρθρο του πρόεδρου κου Ανδρέα Ανδρεάδη, που πρόσφατα ήρθε στο φώς της δημοσιότητας και αποτελεί και συγχρόνως αντικατοπτρίζει τα αποτελέσματα διαβούλευσης όλων των τουριστικών φορέων, όπου ζητάει και φέρει τους συναρμόδιους για τον Τουρισμό Υπουργούς προ των ευθυνών και συγκεκριμένα με τις αρμοδιότητες 9 υπουργών που τους καλεί να προχωρήσουν σε άμεσες αναλήψεις πρωτοβουλιών με λήψη μέτρων νομοθετικού περιεχομένου και όχι μόνο, δηλώνουμε κατηγορηματικά την στήριξη μας και την απόλυτη συνταύτιση με τις προτάσεις του και τις διαπιστώσεις.
Μαγνησία και στρεβλώσεις στην τουριστική ανάπτυξη
Η Μαγνησία και ευρύτερα η Θεσσαλία αποτελεί ζωντανό κομμάτι του τουριστικού χάρτη της χώρας μας που θα πρέπει όμως να γίνει κατανοητό από όλους που συμπεριλαμβάνονται στην λίστα των αποδεκτών της σημερινής λίστας της πρόσκλησης σε τοπικό επίπεδο να ξεκαθαρίσουν την θέση τους εάν πράγματι στην πράξη και όχι στην θεωρία, θεωρούν τον τουρισμό σαν λύση για να βγούμε από την κρίση και να παγιώσουμε δυναμική ανάπτυξης στον τόπο μας.
Ενίσχυση πολιτικών προώθησης του Αεροδρομίου Νέας Αγχιάλου – Αεροδρομίου Σκιάθου
Η οποιαδήποτε απόφαση αλλαγής της πολιτικής προώθησης της λειτουργίας του αεροδρομίου και αντίστοιχα προσέλκυσης αεροπορικών εταιρειών που από το 2008 η τότε Ν.Α.Μ και σήμερα η αιρετή Περιφέρεια Θεσσαλίας, είναι σε επικίνδυνη κατεύθυνση ενώ διακυβεύεται η λειτουργία του σε σχέση με τους πόρους που η ίδια πολιτεία δαπάνησε για την ίδρυση και λειτουργία του, ενώ παράλληλα στερεί τη δυνατότητα ανάπτυξης όχι μόνο στον τουρισμό της κεντρικής Ελλάδας αλλά και στην ανάπτυξη της αντίστοιχης επιχειρηματικότητας, της μετακίνησης στην Κεντρική Ελλάδα.
Περιοχή χωρίς πρόσβαση θεωρείται περιοχή αποκομμένη και μοιραία περιοχή σε απομόνωση.
Πάγια επιδίωξη της Περιφέρειας Θεσσαλίας αποτελεί η αναβάθμιση και ανάπτυξη των πολιτικών αεροδρομίων Νέας Αγχιάλου και Σκιάθου.
Η επέκταση των δρομολογίων και η κάλυψη και νέων προορισμών σε αγορές-στόχους, η επιμήκυνση του χρόνου λειτουργίας τους και η καθιέρωση τακτικών πτήσεων (όχι ναυλωμένων πτήσεων charters) όλο το έτος, η προσέλκυση και άλλων αεροπορικών εταιριών, θα συμβάλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη όχι μόνο των αεροδρομίων αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Αναφορικά λοιπόν με τα όσα επισημαίνονται σε έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας, με την μη αποδοχή της απόφασης της Περιφέρειας Θεσσαλίας και την παραπομπή αυτή της απόφασης σε περίεργα και επικίνδυνα μονοπάτια νομιμότητας, θέλουμε να πιστεύουμε ότι είναι μια ατυχή προσέγγιση των αρμοδίων και όχι ουσιαστική συμμετοχή και διάθεση σε δράσεις που θέλουμε να έχουν μετρίσιμα και άμεσα αποτελέσματα.
Η νομιμότητα που υποστηρίζουμε , θα πρέπει να προβληματίσει τους αρμοδίους σε δαπάνες που παίρνουν τον μανδύα της περιγραφής έργου που είναι επιλέξιμο και το αποτέλεσμα αμφίβολο.
Π.χ Συμμετοχή σε έκθεση τουρισμού χωρίς προοπτική αμέσων αποτελεσμάτων της δράσης με μετρίσιμα αποτελέσματα.
Εξ’ άλλου έχουμε συγκριτικά αποτελέσματα από τους διατιθέμενους πόρους και από τα πακέτα στήριξης από το 1997 μέχρι σήμερα σε ποιες περιπτώσεις είχαμε επιτυχία υλοποιώντας δράσεις.
Άμεσος λοιπόν ο επανακαθορισμός της υλοποίησης της απόφασης της Περιφέρειας Θεσσαλίας και κατ’ επέκταση του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου και περαιτέρω εμπλουτισμός με ταυτόσημες δράσεις για τις αγορές στόχους που έχουμε αποφασίσει ως περιφερειακή επιτροπή τουριστικής πολιτικής στα πλαίσια του marketing plan που έχει εκπονηθεί και των προγραμμάτων προβολής των περιφερειακών ενοτήτων που το Περιφερειακό Συμβούλιο έχει αποφασίσει.
Δεν λέμε και δεν ξελέμε. Μετρίσιμα αποτελέσματα με λιγότερους πόρους συνέργεια με την ιδιωτική πρωτοβουλία είναι το ζητούμενο. Είναι άλλωστε αναμφισβήτητη η διασύνδεση του τουρισμού με άλλους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας που επηρεάζονται άμεσα ή έμμεσα όπως οι μεταφορές, τα ξενοδοχεία-καταλύματα, τα κάμπινγκ, τα εστιατόρια, τα είδη διατροφής, τα αγροτικά προϊόντα, τα βιοτεχνικά – χειροτεχνικά προϊόντα, οι υπηρεσίες κ.ά. καθώς και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη που προκύπτουν.
Γραφειοκρατία τροχοπέδη στην ομαλή τουριστική λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων
Τα τελευταία 30 χρόνια όλοι μιλούν για την γραφειοκρατία αλλά κανείς δεν προσπαθεί για την άρση της. Τουναντίον, νομοθετήματα δημιουργούν περαιτέρω γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι τα δικαιολογητικά για την απόκτηση ή την διατήρηση του ειδικού σήματος λειτουργίας μιας ξενοδοχειακής μονάδας και συγκεκριμένα η Περιβαλλοντολογική Μελέτη.
Για οδικό κόμβο στο Πήλιο ή σε υφιστάμενες μονάδες σε όλη τη Μαγνησία απαιτεί σε ορισμένες περιπτώσεις η είσοδος του ξενοδοχείου να εφάπτεται σε ευθύγραμμο δρόμο με πλευρά επαφής από 70 – 150 μέτρων…..
Έχουμε τρελαθεί εντελώς και αν μη τι άλλο αυτός που έχει την ευθύνη της μικρής αυτής λεπτομέρειας σημαίνει ότι δεν γνωρίζει από μορφολογία εδάφους στο Πήλιο και οπωσδήποτε δεν γνωρίζει τι σημαίνει υφιστάμενη κατάσταση και καλεί τις μονάδες να προσκομίσουν μετά από 30 χρόνια λειτουργίας βεβαιώσεις για το που θα χτισθούν και τι χωροταξική θέση θα έχουν στο δρόμο.
Από την στιγμή που ο νομοθέτης φροντίζοντας να εξυπηρετήσει άλλα συμφέροντα έχει εξαιρέσει άλλες περιοχές από τις διατάξεις αυτές, η Μαγνησία δεν εξαιρείται ενώ το ταλαίπωρο Πήλιο με τις ειδικές διατάξεις οδηγεί σε παραφροσύνη τους μικρούς ξενοδόχους.
Αλήθεια ένα ξενοδοχείο 10-15 δωματίων χρειάζεται περιβαλλοντική μελέτη ενώ ένα συγκρότημα πολυκατοικιών ή εξοχικών κατοικιών 100 διαμερισμάτων στο Πήλιο, όπως κομψά ονομάζονται σήμερα δεν χρειάζεται.
Δεν ντρεπόμαστε… και περιμένουμε παρότρυνση για ανάπτυξη .. στην ύπαιθρο…
Τονίζεται πιο συγκεκριμένα και ως παράδειγμα, ότι μια διαδικασία αξιολόγησης Κατάταξης έργων Β3 ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ, περιήλθε από τις κατά τόπους Νομαρχίες στην αρμοδιότητα της Αιρετής Περιφέρειας, η οποία αντιπροσωπεύεται από τα κατά τόπους Τμήματα των Περιφερειακών Ενοτήτων, τα οποία έχουν επιφορτιστεί και με πολλές άλλες αρμοδιότητες, χωρίς ακόμη να έχει προστεθεί σε αυτά νέο προσωπικό.
Αναφέρεται επιλεκτικά και ως παράδειγμα ο τομέας της κινητής τηλεφωνίας, (ή τα Φωτοβολταϊκά, καταγγελίες, κτλ), που έχει προστεθεί στα κατά τόπους Τμήματα, με τελικό αποτέλεσμα να διογκωθεί υπέρμετρα ο φόρτος εργασίας των κατά τόπους υπηρεσιών, με συνέπεια να μην είναι δυνατή η διεκπεραίωση των φακέλων των διαφόρων δραστηριοτήτων και ειδικότερα των ξενοδοχειακών μονάδων, για τις οποίες ζητείται έγκριση Περιβαλλοντικών όρων, μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Έτσι ένας φάκελος που κατατίθεται στα κατά τόπους Τμήματα, μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα μηνών αξιολογείται κατ’ αρχήν, μεταφέρεται στην Αιρετή Περιφέρεια για υπογραφές και επιστρέφει πάλι στο Τμήμα κατάθεσης του φακέλου για τη συνέχιση και ολοκλήρωση της διαδικασίας, με αποτέλεσμα να χρονίζει η έγκριση. Σε συνέχεια του προαναφερόμενου σκεπτικού, ζητήθηκε η παρέμβαση του ΕΟΤ, για την άρση της ανάκλησης της άδειας λειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας και χορήγηση από την Υπηρεσία του ΕΟΤ παράταση ισχύος των Ειδικών Σημάτων Λειτουργίας, έως τις αρχές του καλοκαιριού του 2012. Είμαστε σε αναμονή παράτασης από τον ΕΟΤ και οδηγούμε τον ξενοδόχο στην παρανομία χωρίς την θέληση του, αλλά από τα νέα Καλλικρατικά διοικητικά συστήματα που είναι σε αυτή την φάση δρουν αναποτελεσματικά στη λήψη άμεσων αποφάσεων.
Βιολογικοί Καθαρισμοί – Σε όλο το παραλιακό μέτωπο του Παγασητικού και του Ανατολικού Πηλίου δεν υπάρχει καν πρόβλεψη εκτός από αυτό του πρώην Δήμου Μουρεσίου, για βιολογικούς καθαρισμούς.
Θεωρήσεις βίζας –συνθήκη Schengen
Προσπαθώντας έντονα να ενεργοποιήσουμε ακόμη περισσότερες πτήσεις στο Αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου ενώ είμαστε συνέχεια στις προσπάθειες εξεύρεσης Νέων Αγορών τα τελευταία χρόνια έχουμε απευθυνθεί και σε αγορές εκτός συνθήκης Schengen.
Οι προσπάθειες αυτές συντάσσονται απόλυτα με τους τοπικούς φορείς αλλά και με τα συνδικαλιστικά και θεσμικά μας όργανα και τελευταία λόγω της συγκεκριμένης οικονομικής συγκυρίας έχουν ενταθεί αφού η ελληνική αγορά είναι όπως πολύ καλά γνωρίζετε συνεχώς πτωτική.
Με αφορμή τα παραπάνω σας καταγράφω ένα ιστορικό ενός σοβαρού προβλήματος ανάσχεσης της τουριστικής ζήτησης στον εισερχόμενο τουρισμό της περιοχής της Μαγνησίας και των προσπαθειών μας ως φορείς, της «δήθεν επιμήκυνσης της περιόδου που πολλές φορές επικαλούμαστε» είτε ως ιδιωτική πρωτοβουλία είτε ως επίσημη πολιτεία.
Λεπτομέρειες της καταγραφής της προσπάθειας «λαθρομετανάστευσης» στη διάθεση σας καθώς επίσης και της πρόσφατης αλληλογραφίας με τους αρμοδίους ενώ η ουσία του θέματος είναι ότι συνεχίζουμε να έχουμε απώλεια εσόδων σe αυτή την δύσκολη οικονομική συγκυρία μόνο από αυτή την περίπτωση εισερχόμενου τουρισμού μέχρι 7/1/2012 πάνω από € 170.000 κινδυνεύοντας να ξεπεράσει τα € 500.000 μέχρι το τέλος της επόμενης περιόδου στο όνομα της δήθεν «λαθρομετανάστευσης» και μόνο από μια περίπτωση.
Δυστυχώς σήμερα, το επίσημο κράτος και συγκεκριμένα το υπουργείο Εξωτερικών, μέσω της Ελληνικής Πρεσβείας στο Αλγέρι, το αντιμετωπίζει στο όνομα της «λαθρομετανάστευσης» στερώντας την περιοχή μας από οικονομικούς πόρους από τον τουρισμό σε μια εξαιρετικά επικίνδυνη για την οικονομική απόδοση χειμερινή περίοδο που ξεκινάει, ενώ ανακόπτεται η προοπτική για ένα μεγάλο πρόγραμμα για την καλοκαιρινή περίοδο. «Τρομάζουν με την ιδέα της οποιαδήποτε προσπάθειας διαφήμισης της χώρας μας», ήταν τα λόγια του υπεύθυνου του Προξενικού Γραφείου της Ελληνικής Πρεσβείας στην Αλγερία.
Χωρίς να παραβλέπουμε την αυστηρότητα που επιβάλει η συνθήκη Schengen, και χωρίς να θέλουμε να συμμετάσχουμε σε καμία περίπτωση σε ενέργειες που θα εξυπηρετήσουν την λαθρομετανάστευση, έχουμε διαπιστώσει στην 6μηνη προσπάθεια μας ότι η πρεσβεία μας στο Αλγέρι στην προσπάθεια της να εφαρμόσει τη διαδικασία που επιβάλει η Schengen, δεν αντιλαμβάνεται και δεν λαμβάνει υπόψη της την ιδιαιτερότητα της προσπάθειας και την τεκμηρίωση που η διαδικασία οργανωμένου πακέτου διακοπών μας προσφέρει στη συγκεκριμένη προσπάθεια καθώς επιχειρούμε να ανοίξουμε μια δύσκολη και «παρθένα» αγορά όπως είναι αυτή της Αλγερίας.
Η γελοιότητα της υπόθεσης είναι ότι όλα αυτά γίνονται στο όνομα της «λαθρομετανάστευσης» ενώ τα σύνορα είναι στην ουσία ανοικτά και μπαίνουν και μπαίνουν ……κάθε μέρα κατά δεκάδες.
Το Υπουργείο Εξωτερικών επικουρούμενο με το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, οφείλει να αντιληφθεί την προκλητική αυστηρότητα της Ελληνικής Πρεσβείας, να διερευνήσει την ουσία του προβλήματος και να δημιουργήσει άμεσα τις απαραίτητες προϋποθέσεις μέσα στα πλαίσια της συνθήκης για να μην στερούμαστε την δυνατότητα εισροής πόρων για των τουρισμό.
Σας υπενθυμίζω την περίπτωση της Ρωσίας πριν από μία 15ετια όπου η Ελληνική Πρεσβεία έκανε τα πάντα για να μην δώσει θεωρήσεις και να κάνει την ζωή των πρακτόρων και των Ελλήνων ξενοδόχων δύσκολη ενώ συγχρόνως δημιουργούσε κυκλώματα έκδοσης θεωρήσεων. Σήμερα όλοι ασχολούμαστε με την προσέλκυση των Ρώσων.
Τότε ο φόβος ήταν οι «πόρνες» σήμερα είναι οι λαθρομετανάστες. Τυχαίο … δε νομίζω.
Χαράτσια – φόροι επί φόρων – φορολογία των εργαλείων επιχειρηματικής δραστηριότητας – Ο.Α.Ε.Ε – Χρηματοδοτικά εργαλεία