Την βαθύτατη ανησυχία της για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου των τουριστικών γραφείων και συναφών δραστηριοτήτων εκφράζει η ΓΕΠΟΕΤ, βασιζόμενη στα ιδιαίτερα δυσμενή στοιχεία που δημοσίευσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Στο με ημερομηνία 12/9/2011 δελτίο της ΕΛΣΤΑΤ για τον Δείκτη Κύκλου Εργασιών στον Τομέα των Μεταφορών, στον αντίστοιχο Δείκτη Κύκλου Εργασιών στις δραστηριότητες των ταξιδιωτικών πρακτορείων, γραφείων οργανωμένων ταξιδιών, υπηρεσιών κρατήσεων και συναφείς δραστηριότητες για το Β΄τρίμηνο του 2011 καταγράφεται μείωση 30,3% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Β΄ τριμήνου 2010, έναντι μείωσης 4,4% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση της αντίστοιχης περιόδου του έτους 2010 προς το 2009. Και όλα αυτά σε πλήρη αναντιστοιχία με τις δηλώσεις για την αύξηση επιμέρους μεγεθών του Ελληνικού Τουρισμού, που όντως διαπιστώνεται.
Όπως είναι γνωστό ο ελληνικός τουρισμός διακρίνεται στον παραθεριστικό τουρισμό ο οποίος αφορά τουρίστες οι οποίοι κάνουν τις διακοπές τους σε ένα ξενοδοχείο- κατάλυμα στην περιφέρεια, στα νησιά για κάποιο χρονικό διάστημα προς ξεκούραση και ο οποίος όντως σημειώνει αύξηση και στον περιηγητικό τουρισμό όπου ο τουρίστας περιηγείται ανά την Ελλάδα χρησιμοποιώντας στο εσωτερικό της χώρας οδικά ή θαλάσσια μεταφορικά μέσα. Στην δεύτερη περίπτωση έλληνες και ξένοι τουρίστες οργανώνονται από τα τουριστικά γραφεία και επισκέπτονται διάφορες περιοχές, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Παρόλο που ο περιηγητικός τουρισμός αντιπροσωπεύει αριθμητικά μικρότερο ποσοστό τουρισμού έναντι του παραθεριστικού αποφέρει περισσότερα κατά κεφαλή έσοδα για την χώρα, σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις είναι δύο φορές μεγαλύτερο το κατά κεφαλήν έσοδο.
Τί έφταιξε όμως για αυτή την κάθετη πτώση στις οργανωμένες εκδρομές- tours για τους ξένους επισκέπτες της χώρας μας (πενθήμεροι, πολυήμεροι, κλασσικοί γύροι κτλ) αλλά και για την κάθετη πτώση στη ζήτηση ταξιδίων από τον έλληνα καταναλωτή και παρατηρείται τόσο σημαντική μείωση στον κύκλο εργασιών των εγχώριων τουριστικών γραφείων και κατ’ επέκταση στον περιηγητικό τουρισμό που είναι το αντικείμενό τους;
Στη συγκεκριμένη αυτή ερώτηση η ΓΕΠΟΕΤ επισημαίνει
Για τους Έλληνες είναι γνωστό, η οικονομική κρίση.
Για τους ξένους όμως που είναι η μεγάλη πηγή εσόδων της χώρας;
Α) Απουσία διαφήμισης στις χώρες – δεξαμενές προέλευσης τουριστών περιήγησης όπως οι Η.Π.Α., η Αυστραλία, ο Καναδάς, στις οποίες αντί να κινηθούμε δυναμικά έχουμε μείνει απολύτως στάσιμοι και υπολειπόμεθα σημαντικά των ανταγωνιστών μας, με αποτέλεσμα να έχουμε το 2010 τον ίδιο αριθμό τουριστών όπως το 1985 (π.χ. ΗΠΑ, έτος 1985: 466.155 τουρίστες – ΗΠΑ έτος 2010: 498.301 τουρίστες). Οι τουρίστες αυτών των χωρών ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την ιστορία της χώρας μας, τους αρέσει να περιηγούνται και είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν σημαντικά περισσότερο αλλά και να μείνουν περισσότερες ημέρες στην χώρα μας, προκειμένου ΝΑ την γνωρίσουν όσο καλύτερα γίνεται. Εν αντιθέσει με τους τουρίστες παραθερισμού οι οποίοι δεν μετακινούνται και με το σύστημα all inclusive σήμερα δεν εγκαταλείπουν εύκολα το ξενοδοχείο τους, ώστε να κινήσουν την τοπική αγορά.
Β) Περιορισμένη σύνδεση του περιηγητικού τουρισμού με την ελληνική κρουαζιέρα, εταιρίες κρουαζιέρας δηλαδή που χρησιμοποιούν ως homeport τον Πειραιά στην αγορά της Ν.Α. Μεσογείου. Και αυτό γιατί πλέον υπάρχει μόνο μία τέτοια εταιρία, έναντι των τεσσάρων εταιριών κρουαζιέρας που υπήρχαν την δεκαετία του ’90, οι οποίες συντηρούνταν από το μεγάλο ποσοστό των τουριστών που προέρχονται από την Αμερική, Καναδά, Αυστραλία που επέλεγαν πακέτα κρουαζιέρας με homeport τον Πειραιά και τώρα αυτοί έχουν μειωθεί κάτω από το μισό, (βέβαια σήμερα έχουν αλλάξει τα πράγματα, η κρουαζιέρα έγινε περισσότερο προσιτή στον κόσμο και υπάρχουν επιβάτες αλλά ακόμα και σχολεία και από άλλες χώρες).
Να προσθέσουμε ακόμα στα προβλήματα της κρουαζιέρας με home port τον Πειραιά και τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές των Ελλήνων ναυτικών που βάσει νόμου είναι υποχρεωμένες οι εταιρίες να διατηρούν ελληνικά πληρώματα τα οποία είναι ακριβότερα των αλλοδαπών πληρωμάτων. Η μοναδική αυτή πλέον εταιρία παρά τις αξιέπαινες προσπάθειες που καταβάλλει και του εξαιρετικού επιπέδου υπηρεσιών που διαθέτει, δεν μπορεί να τα κάνει όλα μόνη της και να διαφημίσει τον ελληνικό τουρισμό στο εξωτερικό για να καλύψει την έλλειψη, την αδράνεια του ελληνικού κράτους.
Στον αντίποδα, αντί να αυξάνονται τα μεγέθη της ελληνικής κρουαζιέρας ως homeport όπως συμβαίνει και στις υπόλοιπες ανταγωνίστριες χώρες από την οποία προκύπτει και το μεγάλο για την εκάστοτε χώρα έσοδο από αυτή την μορφή τουρισμού που είναι τόσο διαδεδομένη, έχουμε μόνο αύξηση των transit επιβατών κρουαζιέρας. Οι μεγάλες κρουαζιέρες transit είναι εντυπωσιακά αυξημένες φέτος και συνεισφέρουν στο εισόδημα της χώρας μας με την διοργάνωση ολοήμερων ή μισής ημέρας περιηγήσεων είναι όμως περαστικές, δεν είναι homeport ώστε οι τουρίστες να αρχίζουν και να τελειώνουν το ταξίδι τους στην χώρα μας. Και σε αυτό έχουν συμβάλλει καθοριστικά τόσο η τεράστια αύξηση στα λιμενικά τέλη κρουαζιέρας – κατά 200% στον ΟΛΠ για παράδειγμα – καθιστώντας τα ελληνικά λιμάνια πανάκριβα και μη ανταγωνιστικά, όσο και οι συνεχείς απεργίες και το κλείσιμο των λιμανιών, που δημιουργούν συνθήκες αβεβαιότητας στον προγραμματισμό των κρουαζιεροπλοίων. Και εδώ χρειάζεται η παρέμβαση του κράτους ώστε να μειωθούν τα εμπόδια και να μπορέσει να επιβιώσει η μοναδική εταιρία κρουαζιέρας με homeport τον Πειραιά, η οποία με τα καράβια της συνεχίζει να παράγει ένα υψηλής ποιότητας καθαρά ελληνικό προϊόν.
Γ) Μουσεία- αρχαιολογικοί χώροι: Η έλλειψη παντελούς προγραμματισμού από την πλευρά του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού αναφορικά με τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία της επικράτειας, όπου επικρατεί φέτος μία πρωτοφανής σύγχυση αναφορικά με τα ωράρια λειτουργίας και όπου η διάκριση μεταξύ χειμερινού και θερινού ωραρίου σε αρκετές περιπτώσεις είναι ανύπαρκτη και δεν συμπίπτει ούτε με το ημερολόγιο αλλά ούτε και με τις ανάγκες της τουριστικής περιόδου.
Το ότι φέτος το θερινό ωράριο στους περισσότερους χώρους λειτούργησε στα μέσα Ιουνίου συνέβαλλε στην σημαντική μείωση των οργανωμένων περιηγήσεων με αποτέλεσμα την δυσαρέσκεια των τουριστών και των tour operator, ενώ η πολύ πρόσφατη ανακοίνωση ότι το ωράριο της ναυαρχίδας του ελληνικού τουρισμού, του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου των Αθηνών μόλις τώρα και μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου παρατείνεται μέχρι τις 19.00, πολύ λίγη υπηρεσία μπορεί να προσφέρει στους τουρίστες τώρα που τελειώνει η τουριστική περίοδος, όταν όλο το καλοκαίρι μέχρι και σήμερα έβρισκαν το Μουσείο κλειστό από τις 16.00. Και δυστυχώς η οικονομική κρίση δεν μπορεί και δεν πρέπει να καταστεί η εύκολη δικαιολογία για τις παθογένειες και την αναποτελεσματικότητα του ελληνικού κράτους, με την διαδικασία πρόσληψης εποχικού προσωπικού στα μουσεία να αποτελεί το πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα.
Καταλήγοντας η Γενική Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού τονίζει
Σε καμία περίπτωση δεν παραγνωρίζουμε τις προσπάθειες που γίνονται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού που όμως δεν φθάνουν καθώς οι δυσκολίες που πρέπει να καλυφθούν είναι πολύ μεγάλες. Για αυτό καλούμε τους ιθύνοντες του ελληνικού τουρισμού να διορθώσουν αυτήν την κατάσταση, να ενεργοποιήσουν τις πολιτικές εκείνες που θα αντιστρέψουν τα κακώς κείμενα του τουρισμού όπως αυτά περιγράφονται και να αφουγκραστούν τις ανάγκες των επαγγελματιών του τουρισμού, πριν η ραχοκοκαλιά του ελληνικού τουριστικού προϊόντος που είναι τα τουριστικά γραφεία της χώρας δεχθούν ανεπανόρθωτο πλήγμα.