Την Τρίτη, 1η Μαρτίου 2011, στην Αίθουσα Τέχνης Γαία, εγκαινιάζεται η Έκθεση του Β΄ Εργαστηρίου Χαρακτικής της Α.Σ.Κ.Τ. με θέμα: Διάλογοι με τη χάραξη και το τύπωμα.
Επιμέλεια έκθεσης: Βίκυ Τσαλαματά.
Πρόκειται για την παρουσίαση μιας σύγχρονης χαρακτικής γραφής, όπου οι χειρισμοί της ύλης πλάθουν την εικόνα. Μέσα στα σπλάχνα της μήτρας και πάνω στο πλατό της χαλκογραφικής πρέσας, τα μελάνια ζωντανεύουν τις χαράξεις και αποκαλύπτουν την ποίηση της μορφής. Η σχέση υλικών και χειρισμών είναι η αρματούρα πάνω στην οποία χτίζεται ο εικαστικός λόγος. Κάθε υλικό έχει τη δική του φωνή, την υφή και την αφή του. Ο δημιουργός καλείται να το επαναπροσδιορίσει και να προχωρήσει σ’ έναν προσωπικό διάλογο με αυτό. Υλικό και μορφή συνθέτουν αρμονικά το συγκινησιακό πεδίο.
Η Χαρακτική είναι μία ιδιαίτερη και μοναδική εικαστική γλώσσα και, όπως κάθε γλώσσα, εξελίσσεται, με αποτέλεσμα σήμερα να πρωτοστατεί στο χώρο της εικαστικής πράξης.
Στην έκθεση, οι νέοι δημιουργοί παρουσιάζουν δείγματα της ερευνητικής δουλειάς τους στο εργαστήριο. Γνωρίζοντας τη χαρακτική, την ερωτεύτηκαν και αφοσιώθηκαν σ’ αυτή με πάθος.
Με στέρεη γνώση των μεθόδων της βαθυτυπίας, της υψιτυπίας, της μεταξοτυπίας, αλλά και της λιθογραφίας, ενθαρρύνονται σε πειραματισμούς και ανατροπές, για να ανακαλύψουν, τελικά, τα δικά τους εκφραστικά μέσα, τη δική τους προσωπική γραφή. Ενθαρρύνονται να ανακαλύψουν τη σχέση υλικού και γραφής, να πειραματιστούν απευθείας πάνω στη μήτρα παρακάμπτοντας τη διαδικασία μεταφοράς του προσχεδίου πάνω σ’ αυτή, αλλά και να μετρήσουν το εύρος των δυνατοτήτων εκτύπωσης πάνω στο πλατό της χαλκογραφικής πρέσας ή του τελάρου της μεταξοτυπίας.
Μεικτές τεχνικές, μοργανατικά «παντρέματα» με ετερόκλητα υλικά, είναι οι αλχημείες της χαρακτικής που κυοφορούν νέες εικόνες.
Σ’ αυτό το πανόραμα των μορφών, οι νέοι καλλιτέχνες πειραματίζονται με συνδυαστικές μεθόδους της βαθυτυπίας, όπως οξυγραφία, ακουατίντα, μαλακό βερνίκι, ξηρή χάραξη, ανοικτή οξείδωση, μελάνι-ζάχαρη, collagraph, Chine collé, simultaneous printing, αλλά και με συνδυαστικές μεθόδους της μεταξοτυπίας, της λιθογραφίας, της φωτοχάραξης, της φωτογραφίας, καθώς και με μεθόδους της νέας ηλεκτρονικής τεχνολογίας.
Η Κωνσταντίνα Γεώργα (Μορφές ζωής) εντρυφά στον κόσμο της βιολογίας με τη χρήση της τεχνολογίας. Η Βίκυ Κολιπέτσα (Η Αναμόρφωση μέσα από την Αναγέννηση) ανατρέχει στην έννοια του σπόρου. Η Πολυτίμη Μπενάκη (Το πιο ενδιαφέρον τοπίο είναι το ανθρώπινο) διαχειρίζεται το θέμα της ανθρώπινης μορφής με ποικίλες διαστρωματώσεις χαράξεων, ώστε να αποδομεί την εικόνα. Ο Παναγιώτης Φερεντίνος διαμορφώνει την ποιητική του μέσα από το χειρισμό της γραφής με ανατρεπτικές συνδυαστικές μεθόδους της βαθυτυπίας και του collage. Η Μαρίνα Προβατίδου (Η Αποκαθήλωση της Αφροδίτης) προσανατολίζεται προς τον κοινωνικό σχολιασμό, σκηνοθετώντας και στη συνέχεια φωτογραφίζοντας το θέμα της, πριν περάσει στη χάραξη με αλλεπάλληλες οξειδώσεις πάνω σε τεράστιες πλάκες τσίγκου, που φτάνουν τα 200 εκ. Στους Χάρτες της, η Μυρτώ Φερεντίνου χαρτογραφεί τις δικές της φανταστικές αρχαίες ,πόλεις, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου μύθου από τον οποίο προκύπτουν σειρές ενοτήτων και αποτυπώνονται πάνω στην ύλη του χειροποίητου χαρτιού που κατασκευάζει η ίδια. Η Ματίνα Γεωργά, στις συνθέσεις της Χωρίς τίτλο, διαμορφώνει την προσωπική της γραφή, αξιοποιώντας την ξηρή χάραξη, αλλά και ανακαλύπτοντας δικές της μεθόδους χειρισμού του υλικού. Η Φαίη Μητσάνη, στις θεματικές της σειρές Playland, σχολιάζει με τρόπο αφαιρετικό τις ανθρώπινες σχέσεις, ανάμεσα στο ζευγάρι ή την οικογένεια, με ποικίλες διαστρωματώσεις χαράξεων και οξειδώσεων. Η Λία Μπλιούμη δημιουργεί ενότητες, Codes, όπου διαπραγματεύεται σχέσεις ανάμεσα στο μακρόκοσμο και το μικρόκοσμο, χρησιμοποιώντας αρχετυπικά στοιχεία και επιλέγοντας συνδυαστικές μεθόδους του collagraph και της μεταξοτυπίας. Ο Canuto Kallan πλάθει τον προσωπικό του μύθο με τη χρήση τόσο της βαθυτυπίας όσο και της μεταξοτυπίας. Η Ελένη Τσαλδίρη αφηγείται με τις εικόνες της παραμύθια που γράφει η ίδια. Για τις συνθέσεις της βρίσκει τη λύση στις καθαρές φόρμες της μεταξοτυπίας σε συνδυασμό με τις χυμώδεις τονικότητες που της δίνουν οι οξειδώσεις και οι ποικίλες μέθοδοι της βαθυτυπίας, αλλά και στα εργαλεία της νέας ηλεκτρονικής τεχνολογίας. Η Μαριλένα Συνοδινού μεταπλάθει μνήμες και εμπειρίες κοινωνικοπολιτιστικού περιεχομένου, από τα ταξίδια της στην Ουγκάντα, ανιχνεύοντας ποιότητες γραφής που της παρέχει η μεταξοτυπία και η βαθυτυπία. Ο Μιχάλης Αδάμης και ο Δημήτρης Σπανόπουλος πειραματίζονται κυρίως με τη μεταξοτυπία με μία προσωπική ποιητική ο καθένας.
Τα τελευταία χρόνια διαπιστώνουμε διεθνώς μια έκρηξη στην εξέλιξη της χαρακτικής εικόνας. Καινοτόμες μέθοδοι εφαρμόζονται ήδη από τους φοιτητές των εργαστηρίων Χαρακτικής της Α.Σ.Κ.Τ., όπως η οικολογική χαρακτική με τη χρήση νέων οικολογικών υλικών που προσδιορίζουν νέες περαιτέρω χαρακτικές γραφές. Η οικολογική χαρακτική εφαρμόζεται στα πιο προχωρημένα ερευνητικά εργαστήρια χαρακτικής στην Ευρώπη και στην Αμερική. Στα εργαστήρια Χαρακτικής της Α.Σ.Κ.Τ., ήδη από το 2002 είχε τεθεί σαν μείζον αίτημα και το 2004 χρηματοδοτήθηκε από τα ευρωπαϊκά προγράμματα ΕΠΕΑΚ ΙΙ το σχετικό project, το οποίο και υλοποιήθηκε με επιτυχία, μέσα από μια σειρά εργαστηριακών σεμιναρίων και διαλέξεων με προσκεκλημένους καθηγητές ξένων πανεπιστημίων και με διάσημους χαράκτες-ερευνητές, όπως ο Αμερικανός Dan Welden, εφευρέτης της μεθόδου Solar plate [πολυεστερική βαθυτυπία] και η Bernice Ficek-Swenson, καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο Wisconsin-River Falls της Αμερικής, καθώς και μέσα από συνεργασίες με το γνωστό ερευνητικό εργαστήριο Edinburgh Printmakers Studio στο Εδιμβούργο.
Η έκθεση αυτή δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να γνωρίσει τη δυναμική της σύγχρονης χαρακτικής έρευνας. Η χαρακτική πράξη και η τυπωμένη εικόνα γοητεύουν, προκαλούν, εμπλουτίζουν τους τρόπους μέσα από τους οποίους αντιλαμβανόμαστε την Τέχνη.
Εγκαίνια Τρίτη 1 Μαρτίου 2011 ώρα 20:00
Διάρκεια έκθεσης 1/3/11 – 1/4/11.
Ώρες λειτουργίας Τρίτη-Παρασκευή 18:00-21:00 & με ραντεβού.
Πληροφορίες: 2104133174, www.gaiaart.gr