Στην παρούσα δύσκολη οικονομική συγκυρία, είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαία τα μέτρα τόνωσης των τοπικών οικονομιών, οι δέσμες κινήτρων που θα ευνοούν την επιχειρηματικότητα, την καινοτομία, την ανάπτυξη, τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Όσοι έχουν ασχοληθεί με την συνολική προσπάθεια ενίσχυσης των επενδύσεων και προώθησης της τοπικής ανάπτυξης, γνωρίζουν πολύ καλά, ότι η αναπτυξιακή νομοθεσία με τα κίνητρα επενδύσεων που περιλαμβάνει (αυτό που αποκαλούμε «αναπτυξιακός νόμος») είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την επίτευξη αυτών ακριβώς των στόχων.
Πριν από λίγες μέρες, κατατέθηκε στη Βουλή από το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης το σχέδιο του νέου Επενδυτικού Νόμου ενώ παράλληλα κατατέθηκε και σχέδιο νόμου για τη σύσταση του Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης που θα αποτελέσει το χρηματοδοτικό εργαλείο για την εφαρμογή του νόμου. Πρόκειται αναμφίβολα για μια εξέλιξη θετική που αναμένεται να έχει ουσιαστικά αποτελέσματα. Κατά την άποψή μου ίσως η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία θα έπρεπε να έχει αναληφθεί νωρίτερα. Ωστόσο ακόμα και σήμερα η αξιοποίηση των κινήτρων του Επενδυτικού Νόμου συνιστά μια αναγκαιότητα που απαιτεί την κινητοποίηση των τοπικών οικονομιών, την πλήρη ενημέρωση των πιθανών δικαιούχων, την πολύπλευρη υποστήριξη επιχειρηματικών σχεδίων με ουσιαστικό αντίκρισμα στη βελτίωση των οικονομικών μεγεθών και την ενίσχυση της απασχόλησης.
Θεωρώ ότι τρία είναι τα βασικά κριτήρια στα οποία πρέπει να ανταποκριθεί ο Αναπτυξιακός Νόμος προκειμένου να επιφέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα:
-Η απλούστευση των διαδικασιών, η πάταξη των γραφειοκρατικών βαρών και η επίσπευση των χρόνων υπαγωγής των επενδύσεων στις ενισχύσεις του Νόμου.
-Η απόλυτη διαφάνεια και ο έλεγχος σε όλες τις διαδικασίες αξιολόγησης και βαθμολόγησης των επενδυτικών σχεδίων που θα εμπνέουν ένα κλίμα αξιοπιστίας στις τοπικές οικονομίες.
-Η προσαρμογή των κριτηρίων του νόμου στις τοπικές ιδιαιτερότητες, κάτι που κατανοούμε πολύ καλά στη νησιωτική μας Περιφέρεια.
Σ’ αυτή την κατεύθυνση μια μελέτη του σχεδίου του Αναπτυξιακού Νόμου έχει σκοπό να επισημάνει πιθανά σημεία δυσλειτουργιών, των οποίων η διόρθωση είναι αναγκαία. Συνοπτικά μπορούμε να αναφέρουμε τα εξής:
1.Να διασφαλιστεί η ενίσχυση των εξαγωγών και δημιουργία δικτύων διανομής, ιδιαίτερα για τοπικά προϊόντα με μοναδικά χαρακτηριστικά όπως είναι η μαστίχα Χίου (άρθρο 2, παρ.3).
2.Να δοθεί η δυνατότητα επισήμανσης δικαιολογητικών που λείπουν από φακέλους επενδυτικών σχεδίων και η εκ των υστέρων υποβολής τους χωρίς κίνδυνο αποκλεισμού (άρθρο 9, παρ.4).
3.Δεν υπάρχει λόγος για μια επιχείρηση που υλοποιεί ένα επενδυτικό σχέδιο να μην μπορεί να υποβάλλει νέο μέχρι την ολοκλήρωση του υποβληθέντος. Άλλωστε τις περισσότερες φορές καθυστερήσεις στην έγκριση επενδυτικών σχεδίων επιβάλλουν την επανυποβολή νέων σχεδίων (άρθρο 9, παρ.5).
4.Θεωρώ αδιανόητη την εξαίρεση των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων από τις προς ενίσχυση επενδύσεις, ειδικά για περιοχές όπως τα νησιά μας που η δημιουργία αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων είναι συχνά μονόδρομος για την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού (άρθρο 2, παρ.3).
5.Είναι αναγκαία η μείωση του ελάχιστου ορίου επενδύσεων ώστε να συμπεριληφθούν και μικρές επιχειρήσεις, όπως οι επιχειρήσεις της Χίου καθώς και η μείωση της ίδιας συμμετοχής σε ειδικές περιπτώσεις για επενδυτικά σχέδια με εξαιρετικά υψηλή βαθμολογία (άρθρο 8, παρ. 4 και 6).
6.Είναι άστοχος ο καθορισμός πλαφόν 40% επί του κόστους επένδυσης για κτιριακά έργα, ειδικά για επενδύσεις σε καταλύματα και ξενοδοχειακές μονάδες όπου το κύριο κόστος είναι το κτιριακό. (άρθρο 3, παρ.1).
7.Είναι απαραίτητη η διασφάλιση ότι πιθανή ένταξη μεγάλων επενδυτικών σχεδίων σε επίπεδο Περιφέρειας δε θα λειτουργήσει ως παράγοντας αποκλεισμού για επενδυτικά σχέδια μικρότερου οικονομικού μεγέθους. Σχετικά θα μπορούσε να γνωμοδοτεί το εκλεγμένο Περιφερειακό Συμβούλιο (άρθρο 13, παρ.3).
Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι οι παραπάνω παρατηρήσεις, προϊόν της εμπειρίας προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων, αποσκοπούν στη βελτίωση του Επενδυτικού Νόμου, του οποίου τη φιλοσοφία και τη στρατηγική αποδεχόμαστε. Συμβάλλουν δε στην καλύτερη εφαρμογή του Νόμου και στη διευκόλυνση των υποψήφιων επενδυτών, ειδικά σε περιπτώσεις όπως η νησιωτική Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση ως εκλεγμένη Περιφερειακή αρχή, μέσα από αρμοδιότητες και υπηρεσίες που αναφέρονται στον αναπτυξιακό σχεδιασμό των νησιών μας, δηλώνουμε ότι θα εργαστούμε με συνέπεια και μεθοδικότητα για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του νέου αναπτυξιακού νόμου. Αντιλαμβανόμαστε τη δέσμη κινήτρων που περιλαμβάνονται στο νόμο ως μια σημαντική ευκαιρία ανάπτυξης για την Περιφέρεια μας την οποία δεν πρέπει να αφήσουμε να πάει χαμένη.
Πηγή www.chiosopinion.gr