Ο Υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας κ. Γιάννης Διαμαντίδης και ο Υπουργός Πολιτισμού & Τουρισμού κ. Παύλος Γερουλάνος, υπέγραψαν την Τρίτη 14 Δεκεμβρίου, την Κοινή Υπουργική Απόφαση για τον καθορισμό των δικαιολογητικών και τον ορισμό του περιεχομένου της Σύμβασης για την Εκτέλεση Περιηγητικών Πλόων από πλοία με σημαία τρίτων χωρών με αφετηρία ελληνικό λιμένα (σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 1 παρ. 1 περ. γ΄ του ν. 3872/2010).
Οι δύο υπουργοί κατά την εισήγηση τους τόνισαν τα εξής:
Υπουργός ΘΥΝΑΛ κ. Γιάννης Διαμαντίδης: Κυρίες και Κύριοι ευχαριστώ όλους σας που είστε σήμερα εδώ, για μια σημαντική στιγμή στην αναπτυξιακή προσπάθεια που κάνει η χώρα μας, ώστε ο θαλάσσιος τουρισμός, όπως είναι η Κρουαζιέρα, να αποκτήσει την δυναμική που όλοι θέλουμε. Είναι αλήθεια ότι η άρση του «καμποτάζ» στην οποία προχώρησε με μια θαρραλέα όσο και απολύτως αναγκαία πολιτική κίνηση η κυβέρνηση με τον πρωθυπουργό μας Γιώργο Παπανδρέου, συνάντησε στην αρχή, παγιωμένες αντιλήψεις, που έπρεπε να ξεπερασθούν. Κι αυτό έγινε. Ακόμη κι όταν χρειάσθηκε να συγκρουστούμε με παρωχημένες αντιλήψεις του χθες που μας κράτησαν τόσα χρόνια πίσω και μας καθυστέρησαν μέχρι σήμερα. Σήμερα υπογράψαμε μαζί με τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Παύλο Γερουλάνο την κοινή υπουργική απόφαση με την οποία καθορίζουμε τα δικαιολογητικά και ορίζουμε το περιεχόμενο της σύμβασης για την κρουαζιέρα από πλοία με σημαία «τρίτων χωρών» που έχουν αφετηρία ελληνικά λιμάνια. Θυμίζω ότι υπέγραψα πριν λίγο καιρό – στις 10 Νοέμβριου – την απόφαση για το τέλος επιβίβασης ανά επιβάτη και ανά κυκλικό περιηγητικό ταξίδι σε πλοία με μη κοινοτική σημαία, τα οποία θα κάνουν κρουαζιέρες στον ελληνικό χώρο κι αυτό ορίσθηκε στα 3,95 ευρώ. Όπως γνωρίζετε το ποσό αυτό θα μειώνεται σε ποσοστό 20%, υπό τη ρητή προϋπόθεση ότι η εταιρεία απασχολεί Έλληνες ναυτικούς σε αριθμό που αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 1% του συνολικού αριθμού των μελών του πληρώματος. Επίσης θα μειώνεται κατά 7% για κάθε επιπλέον ελληνικό λιμάνι που προσεγγίζει το πλοίο, σύμφωνα με το πρόγραμμα ταξιδιών της εταιρείας που δηλώνει.
Σήμερα με τον κ.Γερουλάνο προχωρούμε στο βήμα εκείνο ώστε πλέον η κρουαζιέρα στον ελληνικό χώρο να αποκτήσει τις αναπτυξιακές και επενδυτικές διαστάσεις που όλοι επιθυμούμε με νόμιμο και συμφέροντα για τη χώρα μας τρόπο. Η σύμβαση που θα υπογράφουν οι εταιρίες που θα θέλουν να δραστηριοποιούνται στο χώρο της κρουαζιέρας στην πατρίδα μας, όπως θα δείτε, διασφαλίζει απολύτως τα συμφέροντα του δημοσίου χωρίς να περιορίζει όμως τη δραστηριοποίηση των εταιρειών με περιττές γραφειοκρατικές διαδικασίες. Κυρίως όμως θα προσφέρει κίνητρα για την προσέλκυση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, στοχεύοντας στην μεγιστοποίηση των αναμενόμενων ωφελειών. Μην ξεχνάτε επίσης ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι ένας πολύπλοκος κλάδος, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Η παραγωγή μίας κρουαζιέρας είναι αποτέλεσμα του συνδυασμού πολλών παραγωγικών κλάδων και για αυτό τον λόγο πολλές περιφερειακές οικονομίες, ανά τον κόσμο έχουν στηρίξει την ανάπτυξη τους σε αυτή τη βιομηχανία. Στην Ελλάδα μέχρι και πριν το καλοκαίρι ίσχυε το cabotage, το οποίο εμπόδιζε την περαιτέρω εξέλιξη της ελληνικής κρουαζιέρας καθώς στερούσε τη δυνατότητα και σε σημαίες τρίτων χωρών να χρησιμοποιήσουν κάποιο ελληνικό λιμάνι ως λιμάνι αφετηρίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας, το 2008, περίπου 4,3 εκατομμύρια επιβάτες ταξίδεψαν στην Ελλάδα καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση σε επισκεψιμότητα, μετά την Ιταλία. Ενώ από τα ελληνικά λιμάνια 472.000 επιβάτες ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους (4η θέση μετά από Ιταλία, Ισπανία και Αγγλία). Οι άμεσες δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν άγγιξαν τα 470 εκατ. Ευρώ απασχολώντας περίπου 10.000 άτομα στον κλάδο, δημιουργώντας εισοδήματα 273 εκατομ. Ευρώ. Από μελέτες που έγιναν από έλληνες ερευνητές έχει διαπιστωθεί ότι ο επιβάτης ξοδεύει 105 ευρώ στο λιμάνι αφετηρίας και 40 με 50 ευρώ στα ενδιάμεσα λιμάνια. Μόνο στον Πειραιά, έχει εκτιμηθεί ότι οι άμεσες δαπάνες των επιβατών το 2008 έφτασαν τα 122 εκατ. ευρώ. Η άρση αυτών των εμποδίων σηματοδοτεί σίγουρα μία νέα εποχή, ενώ και η χρονική συγκυρία μετατρέπει τον συγκεκριμένο κλάδο σε πυλώνα ανάπτυξης.
Ας μιλήσουμε λίγο για τα οφέλη που αναμένουμε. Από την άρση του cabotage και τις πολιτικές που εφαρμόζουμε όπως ήδη σας είπα, περιμένουμε να αυξηθούν θεαματικά οι επιβάτες που θα ξεκινούν την κρουαζιέρα τους από κάποιο ελληνικό λιμάνι. Αυτή η αύξηση δεν θα ωφελήσει μόνο τα λιμάνια και τις πόλεις που έχουν λιμάνι, καθώς και τους φορείς που δραστηριοποιούνται σε αυτό το χώρο, αφού θα έχουν έσοδα, αλλά περιμένουμε αυτή η μεγάλη οικονομική δραστηριότητα στο εμπόριο και όχι μόνο, να τονώσει ολόκληρη την ελληνική οικονομία. Τι σημαίνει αυτό; Για παράδειγμα:
1. Περιμένουμε να ενισχυθούν οι αεροπορικές μεταφορές, τις οποίες οι τουρίστες θα χρησιμοποιούν για να φτάσουν στην χώρα μας για να ξεκινήσουν τα προγράμματα κρουαζιέρας.
2. Θα ενισχυθεί ο ξενοδοχειακός κλάδος καθώς οι επιβάτες έρχονται στον προορισμό αφετηρία – μία με δύο ημέρες νωρίτερα και παραμένουν σε κάποιο ξενοδοχείο.
3. Αναμένεται σημαντική αύξηση της επισκεψιμότητας σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.
4. Θα τονωθεί η εγχώρια ζήτηση και θα προωθηθούν παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα.
5. Μέσω της κρουαζιέρας θα υπάρχει – αναγκαστικά ως ένα σημείο – διαρκής προβολή για την χώρα μας σαν τουριστικού προορισμού.
Όλα αυτά είναι μερικά έμμεσα και άμεσα οφέλη που περιμένουμε από το 2011 να γίνονται πράξη. Ακριβώς έχοντας υπόψη μας όλες αυτές τις πολλαπλασιαστικές ευεργητικές για την οικονομία μας επιδράσεις, ο προσανατολισμός του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας ήταν προς την κατεύθυνση μίας εύχρηστης Σύμβασης, η οποία να διευκολύνει την δραστηριοποίηση των εταιρειών χωρίς περιττές γραφειοκρατικές διαδικασίες – όπως ήδη τονίσαμε και τις επαναλαμβάνω και πάλι γιατί είναι πολύ σημαντικές – ενώ παράλληλα δίνει κίνητρα προς τις εταιρείες στοχεύοντας στην μεγιστοποίηση των ωφελειών, όπως το -7% για κάθε επιπλέον προορισμό (διαχέοντας τις ωφέλειες και προς την περιφέρεια), την μείωση του τέλους με την πρόσληψη ελλήνων ναυτικών (ενίσχυση της εργασίας). Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος υπήρξαν αρκετές συναντήσεις και διαβουλεύσεις με φορείς του κλάδου, για να καταγραφούν οι απόψεις τις αγοράς και κάποιες από αυτές υιοθετήθηκαν και ενσωματώθηκαν στο τελικό κείμενο. Θεωρούμε όμως ότι το έργο μας δεν σταματά με την ολοκλήρωση της Σύμβασης. Η Σύμβαση είναι το ενδιάμεσο στάδιο, το εργαλείο μας για να προσελκύσουμε νέα κίνηση, νέα έσοδα για τον κρατικό προϋπολογισμό, για τα ελληνικά νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και φυσικά τους εργαζόμενους.
Στόχος μας δεν είναι απλά οι εταιρείες να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους και να υπογράψουν την σύμβαση, αλλά να το προκαλέσουμε αυτό το ενδιαφέρον και νομίζω θα το καταφέρουμε.
Στο σημείο αυτό – και πριν κλείσω εγώ – θα ήθελα να σας δώσω και ορισμένα επιπλέον κρίσιμα μεγέθη ειδικά για τον Πειραιά.
Τα κρουαζιερόπλοια που επισκέφθηκαν το λιμάνι του Πειραιά το 2010 έφεραν κατά 34,9% ΜΗ κοινοτική σημαία και κατά 65,1% κοινοτική σημαία.
Επομένως μιλάμε για το 35% των προσεγγίσεων στο λιμάνι του Πειραιά.
Επειδή άκουσα και διάβασα να γίνεται μια κάποια κριτική για τα τιμολόγια του ΟΛΠ. Αυτό που δείχνουν ΟΛΑ τα στοιχεία είναι ότι και μετά την αύξηση των
τιμολογίων ο Πειραιάς εξακολουθεί να παραμένει κατά 40% κατά μέσο όρο, το φθηνότερο λιμάνι, από όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου – μην ξεχνάμε ότι για τρία χρόνια ο ΟΛΠ είχε σταθερά τα τιμολόγια του, με ό,τι σημαίνει αυτό. Και ο Πειραιάς έχει σήμερα όλα όσα χρειάζεται ένα κρουαζιερόπλοιο σε
υποδομές όπως καύσιμα, νερό, εφόδια κλπ για να είναι Home port με αξιώσεις και βέβαια επίσκεψη στην Αθήνα και την Ακρόπολη.
Υπουργός Πολιτισμού & Τουρισμού κ. Παυλος Γερουλάνος:
Καλημέρα και από εμένα.
Η πρωτοβουλία αυτή της κυβέρνησης, είναι εξαιρετικά σημαντική για τον τουρισμό, καθώς η άρση του καμποτάζ είναι ένα αίτημα του κλάδου εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι έως σήμερα δεν είχε προχωρήσει.
Ήταν από τις πρώτες δεσμεύσεις της κυβέρνησης και μάλιστα είχε μιλήσει σε αυτή την κατεύθυνση ο πρωθυπουργός στην τελευταία γενική συνέλευση του ΣΕΤΕ, δεσμεύτηκε για αυτό και σήμερα αυτή η δέσμευση γίνεται πράξη. Όπως καταλαβαίνετε όλος ο κλάδος καλωσορίζει μία τέτοια κίνηση, γιατί προσδοκούν και να αυξηθεί η τουριστική σεζόν και να δοθεί μία ώθηση σε αυτό που λέμε city break, που είναι ουσιαστικά ο τουρισμός της πόλης. Οι δύο μεγάλες πόλεις έχουν πολλά να κερδίσουν από αυτό. Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι λιμάνια που προσφέρονται για τέτοιου είδους δραστηριότητες, αυξάνονται οι αφίξεις στην περιφέρεια, που είναι εξαιρετικά μεγάλης σημασίας και δίνεται η ευκαιρία οι εταιρίες αυτές να επενδύσουν στη χώρα μας, στους χώρους που θέλουν να δραστηριοποιηθούν. Για εμάς αξιοσημείωτο είναι, ότι αυτό δεν είχε γίνει έως τώρα και όλοι γνωρίζετε ότι χρειάστηκε κάποιος να πάρει την απόφαση, να προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση. Η διαβούλευση που έγινε, πραγματοποιήθηκε με όλα τα μέρη που σχετίζονται με την απόφαση, που πήρε αυτή η κυβέρνηση και τελικά σήμερα έχουμε να σας δώσουμε ένα υλικό με το οποίο θα μπορείτε να δείτε ότι πλέον γίνεται πάρα πολύ εύκολο μία εταιρία κρουαζιέρας του εξωτερικού, να έρθει στην Ελλάδα και να δραστηριοποιηθεί εδώ. Πραγματικά πιστεύουμε ότι έχει τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες και σε αυτό το πλαίσιο, άμεσα θα βρεθούμε με τις εταιρίες που κάνουν αυτή τη δουλειά, για να συζητήσουμε μαζί τους πως θα προχωρήσουμε από εδώ και πέρα, να προσπαθήσουμε να εκμεταλλευτούμε στο βαθμό που μπορούμε αυτή την πρωτοβουλία για το 2011 και βεβαίως να αρχίσουμε να χτίζουμε το 2012, στο οποίο θα μπορεί να αναπτυχθεί πλήρως η άρση του καμποτάζ.