Δηλώσεις για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και τις Αστικές Συγκοινωνίες της Αθήνας που έκανε το μεσημέρι της Τρίτης 28, Δεκεμβρίου, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων.
Συγκεκριμένα ανέφερε:
«Με την πώληση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, αποφασίστηκε τότε, το σύνολο των πιλότων και μηχανικών, να τοποθετηθούν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Το προσωπικό αυτό, είναι ασφαλώς υψηλού επιπέδου, αλλά ο αριθμός των πιλότων και μηχανικών είναι μεγάλος. Δεν είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν μόνο στο πλαίσιο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Γι’ αυτό ακριβώς, όπως είναι γνωστό, η Κυβέρνηση έχει αναλάβει πρωτοβουλία -το σχετικό νομοσχέδιο κατατίθεται στη Βουλή αυτές τις ημέρες- και στο πλαίσιο αυτού του νομοσχεδίου προβλέπεται: το κράτος με τρόπο ο οποίος ανταποκρίνεται στο συμφέρον της Διοίκησης και του κοινωνικού συνόλου, αποφασίζει πώς θα αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο το προσωπικό αυτό, τους προερχόμενους δηλαδή από την παλαιά Ολυμπιακή πιλότους και μηχανικούς αεροσκαφών. Να τους αξιοποιήσει δηλαδή και σε άλλες υπηρεσίες του κράτους, που μπορεί να υπάρχουν θέσεις, οι οποίες πρέπει να καταληφθούν από πιλότους και μηχανικούς.
Μιλώ για υπηρεσίες πυρόσβεσης, για τις υπηρεσίες του ΕΚΑΒ για τη διακομιδή ασθενών από τα νησιά, για υπηρεσίες της Πολεμικής Αεροπορίας. Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο η Κυβέρνηση ήδη το αντιμετωπίζει και κάνει την απαραίτητη προεργασία».
Όσον αφορά στο θέμα των Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας, ο Υπουργός είπε:
«Γνωρίζετε ότι είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση ενός σχεδίου για την αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών στην πρωτεύουσα και την ευρύτερη περιοχή. Η περιοχή αναφοράς των αστικών συγκοινωνιών, είναι πλέον η Καλλικρατική Περιφέρεια Αττικής. Στο σχέδιο αυτό προβλέπουμε, μεταξύ των άλλων, τη δημιουργία μητροπολιτικού φορέα με όρια αναφοράς την Αττική και την αναδιάρθρωση των σήμερα λειτουργούντων συγκοινωνιακών φορέων με τη συγχώνευσή τους από πέντε σε δύο εταιρείες: μία για τα Μέσα Οδικής Μεταφοράς και μία για τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς. Η αναδιάρθρωση αυτή είναι αναγκαία για λόγους επιχειρησιακούς και για λόγους βελτίωσης της ποιότητας των προσφερομένων υπηρεσιών στους χρήστες, στους πολίτες.
Η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί και θα συζητήσει το σχέδιό της, εν’ όψει αυτής της πρωτοβουλίας, με τους εργαζόμενους όταν καταλήξουμε στην τελική πρότασή μας, η οποία και θα λάβει τη μορφή του κατάλληλου σχεδίου νόμου. Δεν είμαστε ακόμη σε αυτό το σημείο.
Πιστεύω ότι οι κινητοποιήσεις με αυτόν τον τρόπο, ταλαιπωρούν ιδίως τους λιγότερο εύπορους πολίτες, εκείνους δηλαδή που κατεξοχήν εξαρτώνται από τις υπηρεσίες των μεταφορικών μέσων στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας. Και με αυτή την έννοια δεν είναι δικαιολογημένες, πολύ περισσότερο που γίνονται εν ονόματι κάποιου φόβου που έχουν οι εργαζόμενοι, ο οποίος όμως είναι κυριολεκτικά ανεξήγητος.
Και εξηγούμαι:
Έχουμε δεσμευτεί από την πρώτη στιγμή ότι θα περιφρουρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας των συγκοινωνιακών φορέων. Αν δίνουν μάχη γι’ αυτό, είμαστε μαζί τους.
Έχουμε από την πρώτη στιγμή δεσμευτεί, ότι θα περιφρουρηθεί το δικαίωμα στην εργασία του συνόλου των υπαλλήλων στους συγκοινωνιακούς φορείς. Αν δίνουν μάχη για να περιφρουρήσουν το δικαίωμά τους στην εργασία, είμαστε μαζί τους. Αλλά και στις δύο αυτές περιπτώσεις, είναι και αυτοί μαζί μας. Ή, πρέπει να είναι μαζί μας στον αγώνα που κάνουμε.
Ασφαλώς πρέπει για να τα επιτύχουμε και τα δύο, να εξασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα των συγκοινωνιακών φορέων ως εταιρειών, ως επιχειρήσεων. Μόνο η βιωσιμότητα των εταιρειών αποτελεί την ασφαλέστερη εγγύηση για τη διατήρηση της εργασίας τους.
Είναι αδιανόητο τα μεγάλα ελλείμματα, λόγω κακοδιαχείρισης, λόγω κακού σχεδιασμού, λόγω αδικαιολόγητου υψηλού λειτουργικού κόστους που παρουσιάζουν οι αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα, να καλούνται να τα πληρώνουν οι πολίτες που φορολογούνται και ζουν στην Κρήτη, στη Θράκη ή στην Ήπειρο και δεν χρησιμοποιούν τα μέσα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Πρέπει να αποσαφηνιστούν οι διεταιρικές σχέσεις, οι σχέσεις μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών και οι σχέσεις των εταιρειών του τομέα των συγκοινωνιών με τα Υπουργεία και τις άλλες υπηρεσίες του Κράτους.
Και αυτό ακριβώς κάνουμε. Πρέπει να πάμε σε έναν εξορθολογισμό ο οποίος βοηθάει, ώστε στο τέλος του 2011 οι Οργανισμοί αυτοί, οι οποίοι θα συνεχίζουν να επιδοτούνται σε ένα λογικό ποσοστό όπως συμβαίνει σε όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, δεν θα παρουσιάζουν ελλείμματα σε αυτά τα μεγέθη όπως τα τελευταία χρόνια. Αυτό δεν μπορεί να γίνει παραδεκτό και πιστεύω ότι και οι εργαζόμενοι δεσμεύονται και θα υποστηρίξουν μια πρωτοβουλία, επαναλαμβάνω στο πλαίσιο αυτού του νομοσχεδίου, με την καθιέρωση του λεγόμενου «συμφώνου ευθύνης». Όλοι μαζί, Διοίκηση και εργαζόμενοι όταν διαπιστώνεται, με βάση τους συγκεκριμένους στόχους που θέσαμε στο πλαίσιο επιχειρησιακού σχεδίου, ότι οδηγούμεθα σε αποκλίσεις -δηλαδή και πάλι στην πρόκληση μεγάλων ελλειμμάτων- τότε αυτομάτως όλοι έχουμε ευθύνη να πάρουμε μέτρα σε αντίρροπη κατεύθυνση ισοδύναμου αποτελέσματος, ώστε να προλάβουμε τα ενδεχόμενα ελλείμματα στο τέλος της χρήσης.
Αυτή είναι μια βασική αρχή, η οποία πρέπει να καθοδηγεί τόσο τη λειτουργία της χρηστής διοίκησης, όσο και τον τρόπο και τη στάση των εργαζομένων σε μια σύγχρονη εταιρεία αστικών μεταφορών. Έχω τη γνώμη λοιπόν, ότι πρέπει όλοι να επιδείξουμε μεγαλύτερη ευθύνη. Σε κάθε περίπτωση πρέπει και πάλι να πω ότι η Πολιτεία έχει υποχρέωση να νομοθετεί και οι νόμοι της πρέπει να γίνονται σεβαστοί και η κοινωνία έχει συμφέροντα τα οποία είναι πολύ ευρύτερα από τα συμφέροντα μιας ομάδας εργαζομένων, ενός κλάδου.
Πρέπει να υπαγάγουμε τα κλαδικά και τα συντεχνιακά στα συνολικά, τα κοινωνικά και τα δημόσια συμφέροντα. Με αυτήν την έννοια λοιπόν κινούμεθα εμείς και πιστεύουμε ότι στην ίδια κατεύθυνση κάθε υπεύθυνος πολίτης αυτής της χώρας. Μάλιστα οι εργαζόμενοι σε ένα νευραλγικό τομέα, όπως είναι οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες, θα στοιχιθούν για να πετύχουμε αυτό το πρόγραμμα της αναδιάρθρωσης και της ανάπτυξής τους».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε θα είναι έτοιμο το νομοσχέδιο;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Το νομοσχέδιο εκπονείται αυτήν την περίοδο. Όταν είναι έτοιμο θα κατατεθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο, στο οποίο έχει γίνει μια πρώτη συζήτηση με βάση τη δική μας εισήγηση του πλαισίου της πολιτικής μας. Αφού πάρουμε την έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου αυτόματα θα καλέσουμε τους εργαζόμενους να τους ενημερώσουμε και να συζητήσουμε επί των πτυχών του νομοσχεδίου μαζί τους. Στη συνέχεια θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο, όπως κάνει για όλα τα νομοσχέδια η Κυβέρνηση, προκειμένου να ακολουθήσει ο κύκλος της δημόσιας διαβούλευσης. Μετά την ολοκλήρωση του κύκλου αυτού, βεβαίως θα κατατεθεί στη Βουλή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε υπολογίζετε;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Πιστεύω ότι μέσα στον Ιανουάριο, οι διαδικασίες αυτές θα έχουν ξεκινήσει.