Η τουριστική σεζόν ολοκληρώθηκε και τώρα νηφάλιοι μπορούμε να κάνουμε ταμείο, μετρώντας τις πληγές μας, αφού είναι γνωστό σε όλους ότι η χρονιά είχε σημαντικές οικονομικές απώλειες.
Εμείς οι τουριστικοί επιχειρηματίες, που η πτώση αυτή του τουρισμού και των εσόδων μας πλήττει άμεσα και δεν γνωρίζουμε πόσο θα αντέξουμε ακόμα και αν θα είμαστε παρόντες όταν ο ελληνικός τουρισμός επανέλθει, εάν επανέλθει, κάνουμε μέσω των γνωριμιών μας στο εξωτερικό ό, τι είναι δυνατόν, όμως αυτό δεν αρκεί.
Διότι το πρόβλημα δεν είναι θέμα μίας μόνο κυβέρνησης, είναι θέμα όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων 30 χρόνων.
Η ζημιά που έχει γίνει δεν αποκαθίσταται με το να αναφέρουμε τα προβλήματα σε ένα αυτόνομο Υπουργείο Τουρισμού, αφού και όταν υπήρχε υπουργείο τίποτα δεν γινόταν. Την περίοδο 2004-2009, είχαμε μεν αυτόνομο Υπουργείο Τουρισμού, όμως άλλαζαν συνέχεια υπουργοί, πρόεδροι, γενικοί γραμματείς, αλλά και τα επιτελεία, με αποτέλεσμα οι ιθύνοντες να «φεύγουν» πριν γνωρίσουν το αντικείμενο.
«Όταν προόδευε ο τουρισμός -και προόδευσε σε μεγάλο βαθμό- δεν είχε δικό του υπουργείο. Είχε ισχυρό Γενικό Γραμματέα ΕΟΤ, ο οποίος παρέμενε στην θέση του τουλάχιστον 4 χρόνια, όσο και η διάρκεια της κυβέρνησης και απέδιδε. Είναι αυτό που ζητάει χρόνια ο ΣΕΤΕ, ένας υπεύθυνος στον ΕΟΤ, είτε αυτός λέγεται Πρόεδρος είτε Γενικός Γραμματέας με διάρκεια τετραετίας, να είναι διακομματικός ή κομματικός με ευρεία αποδοχή ώστε να μην επηρεάζεται και φυσικά να μην αποβλέπει σε ψήφους», σημειώνει ο πρόεδρος της ΓΕΠΟΕΤ κ. Μάριος Τριβυζάς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα στοιχεία της έκθεσης της Ελληνικής πρεσβείας στην Τουρκία, αποτυπώνουν ανάγλυφα το τέλμα στο οποίο βρίσκεται ο ελληνικός τουρισμός. Το έτος 2000 οι Τούρκοι είχαν 10 εκατομμύρια τουρίστες και εμείς τον ίδιο αριθμό περίπου. Σήμερα οι γείτονες (στατιστικά στοιχεία 2009) έχουν 27 εκατομμύρια τουρίστες και το 2010 τρέχουν με 10% αύξηση στις αφίξεις και έσοδα περίπου 20 δισεκατομμυρίων. Εμείς αντίθετα παραμένουμε στα 12 εκατομμύρια τουριστών και έχουμε μείωση στα συνολικά έσοδα. Που μπορεί να αποδοθεί αυτό το αποτέλεσμα; Οι Τούρκοι, οι Ιταλοί, οι Γάλλοι, οι Ισπανοί μειώνουν τον ΦΠΑ, εμείς τον αυξάνουμε και γινόμαστε ακόμα περισσότερο αναξιόπιστοι στις αγορές.
Στο σκέλος των επιβατικών μεταφορών με τα τουριστικά λεωφορεία ο κλάδος έχει μετατραπεί σε «ξέφραγο αμπέλι», καθώς τα ΚΤΕΛ υποκλέπτουν συνεχώς το έργο των τουριστικών λεωφορείων. Ακόμα και οι διοργανωτές του Μαραθωνίου ενοικίασαν για την μεταφορά αθλητών λεωφορεία από τα ΚΤΕΛ Αττικής, παρότι είχαν γίνει οι απαιτούμενες ενέργειες από την πλευρά της ΓΕΠΟΕΤ και όλα αυτά επειδή δεν υπάρχει έλεγχος.
Σε επίπεδο προβολής και διαφήμισης οι ανταγωνιστές μας έχουν «ισοπεδώσει», αναφέρει η ΓΕΠΟΕΤ, καθώς διαθέτουν σημαντικά ποσά για την προβολή των χωρών τους. Ποσά που εμείς δεν μπορούμε καν να πλησιάσουμε. Και αντί την κρίση να την αντιμετωπίσουμε με τον σωστό τρόπο, δηλαδή με προβολή, με διαφήμιση, με σωστή φορολόγηση όπως οι ανταγωνιστές μας, κάνουμε ακριβώς το αντίθετο. Η πολιτεία επιβάλλει αυξήσεις στα εργαλεία του τουρισμού, ενώ η προβολή και η διαφήμιση είναι υποτυπώδεις και είμαστε εμείς που φταίμε για αυτό και όχι οι δήθεν «κακοί» ξένοι που μας δυσφημίζουν.
Στο σκέλος των νέων αγορών, δεν έχουμε αντίρρηση να δοθούν κάποια χρήματα για στοχευμένη προβολή. Χρήματα ανάλογα με το όφελος που έχει η χώρα από την κάθε αγορά. Για παράδειγμα η Κίνα μας δίνει περίπου 7000 τουρίστες το χρόνο. Οι αφίξεις όμως από τη Ρωσία είναι πολλαπλάσιες και κυρίως ακολουθούν ανοδική πορεία χρόνο με το χρόνο.
Όμως πριν από τις νέες αγορές θα έπρεπε να εστιάσουμε και πάλι στις παραδοσιακές. Αυτό υπαγορεύει η λογική. Ειδικότερα από την αγορά των ΗΠΑ μαζί με Καναδά και Αυστραλία έχουμε 700.000 τουρίστες τον χρόνο, με δυόμισι φορές υψηλότερο κατά κεφαλήν έσοδο. Και όμως εγκαταλείπουμε τις εκθέσεις σε αυτή την αγορά, κυρίως στις Η.Π.Α. Δείτε τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής η οποία οδήγησε σε συρρίκνωση. Σύμφωνα με ανεπίσημα κρατικά στοιχεία μέχρι τον Αύγουστο φέτος είχαμε 366 εκατομμύρια έσοδα από τις Η.Π.Α. έναντι 374 εκατομμυρίων πέρυσι και αφίξεις 324.000 έναντι 350.000 το προηγούμενο διάστημα του έτους. Ο Σεπτέμβρης και ο Οκτώβρης για αυτές τις αγορές είναι μήνες που παράγουν καλά νούμερα τουριστών. Δεν πρέπει να κάνουμε κάτι για αυτό;
Είναι γνωστό σε όλους ότι φέτος δεν πήγαμε καλά. Ήταν πολύ κακή η χρονιά κυρίως από την άποψη των εσόδων και συνεισφέραμε όλοι στο να την κάνουμε χειρότερη –απεργίες, αποκλεισμοί λιμανιών, αρχαιολογικών χώρων, εμπρησμοί- είχαν σαν αποτέλεσμα να κορυφωθεί η αρνητική προβολή της χώρας διεθνώς. Και δυστυχώς οι κυβερνώντες αμήχανοι, δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα με αποτέλεσμα ο ελληνικός τουρισμός να έχει αφεθεί στον αυτόματο πιλότο.