Θερμά λόγια, χωρίς όμως αυτά να συνοδεύονται από συγκεκριμένες δεσμεύσεις, επεφύλαξε ο Πρωθυπουργός για την ελληνική τουριστική βιομηχανία κατά την διάρκεια της ομιλίας του στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Ο Γιώργος Παπανδρέου έκανε ειδική αναφορά στον τουρισμό ξεκινώντας με την παραδοχή ότι «ο τουρισμός μας ακουμπάει, και άμεσα και έμμεσα, οικονομικά κάθε ελληνική οικογένεια», αναφέρει σε άρθρο της, η Τουριστική εφημερίδα “Travelling News” και συνεχίζει :
Βεβαίως ουδείς μπορεί να ισχυριστεί ότι η αναφορά του Πρωθυπουργού και οι κατευθύνσεις που δίνει δεν είναι σωστές, όμως από αυτό που πάσχει ο τουρισμός δεκαετίες τώρα δεν είναι τα ευχολόγια, αλλά οι συγκεκριμένες δράσεις..
Το όραμα και η ..πραγματικότητα
Πριν λοιπόν δούμε με ποιο τρόπο η Κυβέρνηση σκέπτεται να υλοποιήσει τα οράματά της για την ελληνική τουριστική βιομηχανία, ας δούμε πρώτα την σκληρή πραγματικότητα:
Είναι εμφανές ότι υπάρχει μια κόπωση στην τουριστική κίνηση και τα έσοδα, λογική ίσως εάν αναλογιστεί κανείς την βαθιά κρίση που μαστίζει την χώρα μας και όχι μόνον.. Είναι όμως εμφανές επίσης ότι η τουριστική βιομηχανία, η «ραχοκο-καλιά» της ελληνικής οικονομίας όπως έχει χαρακτηριστεί, επιβάλλεται να προστατευτεί σε αυτή την συγκυρία και το προϊόν της να εμπλουτιστεί.
Η αναγκαιότητα όμως του κράτους απλώς να συλλέξει φόρους δημιουργεί μια σειρά από ζητήματα που έχουν άμεσο αντίκτυπο και στο κόστος του προϊόντος που δεδομένα πρέπει να παραμείνει ανταγωνιστικό έναντι άλλων προορισμών..
Βάσει του μνημονίου που έχει υπογράψει η Ελλάδα με την τρόϊκα, σχεδόν το 30% των προϊόντων που βρίσκεται αυτή την στιγμή στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ (11%) πρέπει από την 1η Ιανουαρίου να «μεταφερθεί» στους υψηλούς συντελεστές (23%). Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι καταστρεπτική για τον τουρισμό.
Ήδη το ΙΤΕΠ σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ανέφερε τα εξής: «H μεταφορά προϊόντων και υπηρεσιών που συνθέτουν το τουριστικό προϊόν από τον χαμηλό στον υψηλό συντελεστή θα επηρεάσει αρνητικά τις εισπράξεις από τον τουρισμό. Ειδικότερα κατά το 2011, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΤΕΠ, στην περίπτωση που όλες οι υπηρεσίες (ξενοδοχεία, εστίαση, εισιτήρια εσωτερικού) μεταφερθούν στον υψηλό συντελεστή (23%) το κόστος του τουριστικού προϊόντος θα αυξηθεί κατά 10%».
Οι επιπτώσεις από την αύξηση ΦΠΑ
Και συνεχίζει η ανακοίνωση: «Εκτιμάται ότι μέρος αυτού του κόστους θα απορροφηθεί από τις τουριστικές επιχειρήσεις λόγω του διεθνούς ανταγωνισμού.
Ταυτόχρονα θα υποβαθμιστεί η ποιότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων δεν παρουσιάζουν κέρδη κατά τα δύο προηγούμενα έτη (2009,2010).
Η μειωμένη ζήτηση για το τουριστικό προϊόν θα έχει σαν αποτέλεσμα να περιορισθούν οι συνολικές εισπράξεις από τον εισερχόμενο τουρισμό κατά 12% των εισπράξεων του 2010. Αυτό σημαίνει απώλειες 1,1 δις ευρώ εάν το σύνολο των τουριστικών υπηρεσιών υπαχθεί στον ανώτερο συντελεστή. Στην περίπτωση που εξαιρεθούν τα καταλύματα οι απώλειες το 2011 θα περιορισθούν στο 4% των εισπράξεων του 2010 δηλαδή 400 εκατ ευρω. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Τουρκία που προχώρησε σε μείωση του ΦΠΑ το 2008 στις τουριστικές υπηρεσίες από το 18 στο 8% παρουσίασε αύξηση των αφίξεων κατά 2,8% σε μια από τις δυσκολότερες χρονιές. Στην Ισπανία ο ΦΠΑ παραμένει στο 4% ενώ η Κύπρος μείωσε τον ΦΠΑ από 8 σε 5%».Αν και το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει τρόπους να μην προχωρήσει σε μία απότομη αύξηση μέρους των προϊόντων που βρίσκονται σε χαμηλό συντελεστή, αλλά του συνόλου κατά 1 με 2 μονάδες, το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο:
Όσο συνεχίζεται το κύμα αύξησης φόρων, θα επιβαρύνεται το κόστος του τουριστικού προϊόντος, με ότι αυτό συνεπάγεται και για την επιβίωση του κλάδου και συνολικά για την ανταγωνιστικότητα της χώρας…
Πηγή Travelling News, Οκτώβριος 2010