Αρχική legacy Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική: Αξιολόγηση της προόδου και νέες προκλήσεις

Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική: Αξιολόγηση της προόδου και νέες προκλήσεις

κ. Γιώργος ΚουμουτσάκοςΈγκριση Έκθεσης από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Εγκρίθηκε με μεγάλη πλειοψηφία από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο η Έκθεση για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική, στην οποία αρμόδιος εισηγητής για το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα ήταν ο Ευρωβουλευτής ΝΔ κ. Γιώργος Κουμουτσάκος.

Ο στρατηγικός στόχος της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής είναι – μέσα από τον καλύτερο δυνατό συντονισμό πολιτικών σε τομείς που συνδέονται με τη θάλασσα- να ενισχύσουμε την ηγετική θέση της Ευρώπης. Με δεδομένη την ισχυρή θαλάσσια παράδοση της ΕΕ και ειδικότερα της Ελλάδας, έχει ιδιαίτερη σημασία η μνεία σε συγκεκριμένα σημεία της Έκθεσης που μπορούν να αξιοποιηθούν και από την Ελλάδα:

Από ελληνικής σκοπιάς είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι στην Έκθεση υπογραμμίζεται:

Η σημασία του σεβασμού στη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας: Η παράγραφος 25 αναφέρει ότι τα παράκτια κράτη πρέπει να επιλύσουν ζητήματα οριοθέτησης βάσει της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας. Η παράγραφος 33 προτρέπει σε συνεργασία στη θαλάσσια επιτήρηση με τρίτες χώρες, εφόσον έχουν επικυρώσει τη Σύμβαση του ΟΗΕ.

Η σπουδαιότητα των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών των απομακρυσμένων περιφερειών της ΕΕ. Η παράγραφος 23, συγκεκριμένα, υπογραμμίζει ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις απομακρυσμένες περιφέρειες της ΕΕ, το έδαφος των οποίων εξασφαλίζει στην Ένωση τη μεγαλύτερη ΑΟΖ στον κόσμο, καλώντας την Επιτροπή “να ενσωματώσει μια θαλάσσια διάσταση στις διεθνείς συμφωνίες της με περιφερειακές υπο-ομάδες”.

Η βιώσιμη ανάπτυξη των παράκτιων και νησιωτικών περιοχών. Η παράγραφος 3 καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναπτύξει μία στρατηγική “γαλάζιας ανάπτυξης” για την αειφόρο ανάπτυξη των παράκτιων περιοχών και των θαλάσσιων τομέων έως το 2013, προτείνοντας τη μελέτη κάθε δυνατής επιλογής, συμπεριλαμβανομένης της ενδεχόμενης δημιουργίας παράκτιου ταμείου.

Παράλληλα, η παράγραφος 44 τονίζει ότι είναι ύψιστης σημασίας η ενασχόληση με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νησιωτικές περιοχές στην ΕΕ, ιδίως οι μικρές νησιωτικές κοινότητες, σε σχέση με τη μεταφορά των ατόμων και αγαθών, στηρίζοντας τις θαλάσσιες συνδέσεις που δεν εξυπηρετούνται επαρκώς από την αγορά και εξασφαλίζοντας το ίδιο κόστος ανά χιλιόμετρο για τη μεταφορά προσώπων, ανεξαρτήτως από το πού βρίσκονται και ζητεί την ανάληψη συγκεκριμένων δράσεων για τις εξόχως απόκεντρες περιοχές που θα λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητές τους.

Αύξηση της χρηματοδότησης της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής για την στήριξη των τομέων της πολιτικής, της διακυβέρνησης, της βιωσιμότητας και της επιτήρησης με 50 εκατ. ευρώ (παράγραφος 10). Μάλιστα ζητεί συγκεκριμένα από την Επιτροπή να επιμείνει ότι θα παρασχεθεί στη νέα ΟΘΠ η απαραίτητη χρηματοδότηση στην επόμενη δημοσιονομική προοπτική και, προς το σκοπό αυτό, να μελετήσει κάθε δυνατή επιλογή, συμπεριλαμβανομένης ως ενδεχόμενης επιλογής της πρότασης της Επιτροπής των Περιφερειών για τη δημιουργία παράκτιου ταμείου και ενός αποτελεσματικού συντονισμού των διαφόρων χρηματοδοτικών μηχανισμών (παράγραφος 9). Ως προς αυτό, αξίζει να σημειωθεί ότι η Ε. Επιτροπή κατέθεσε πρόσφατα πρόταση Κανονισμού για να συνεχιστεί η χρηματοδοτική στήριξη στην Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική της ΕΕ (2011-2013) στην επόμενη δημοσιονομική προοπτική.

Τέλος, με αφορμή τη μεγάλη καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού από την πρόσφατη πετρελαιοκηλίδα, το ΕΚ ζητεί να αναληφθούν δράσεις για την πρόληψη αντίστοιχων καταστροφών στις θάλασσες της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, η παράγραφος 4 αναφέρει ότι χρειάζεται μεγαλύτερος συντονισμός και επαρκής χρηματοδότηση της θαλάσσιας πολιτικής της ΕΕ για την καλύτερη προστασία των θαλασσών της Ευρώπης.

***

Με αφορμή την έγκριση της Έκθεσης από την Ολομέλεια, ο κ. Κουμουτσάκος ανέφερε:

“Η ευρωπαϊκή ναυτιλία, που είναι πρώτη παγκοσμίως, θα πρέπει να διατηρήσει και να αυξήσει τον ηγετικό της ρόλο σε διεθνές επίπεδο.

Οφείλουμε να διαφυλάξουμε την ανταγωνιστικότητά της ως κάτι πολύτιμο για την Ευρωπαϊκή οικονομία.

Γι’ αυτό ο ρόλος και ο λόγος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) είναι κομβικής σημασίας.

Όσον αφορά στις συγκριμένες θετικές αναφορές για την Ελλάδα, οι προσπάθειες στέφθηκαν με επιτυχία”.